Analysis of the Cisterns in Schools Program under the perspective of actor-network theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26767/coloquio.v20i2,%20abr./jun..2728

Keywords:

Public Policy, Cisterns in Schools, Actor-Network Theory

Abstract

The objective of this article is to analyze the Cisterns in Schools Program from the perspective of the Actor-Network Theory (TAR), since the Program can be understood as a continuous process of associations involving different mediators. The Program, started in 2009, takes water to rural schools in the Brazilian semi-arid region, using 52,000-liter cisterns as a social technology for capturing and storing rainwater from the school roof. In this context, the efforts of actors such as the public authorities, organized civil society, the school community and the local community, in addition to various material actors, are articulated. It is perceived through the ANT that, in the construction and definition of agendas of the Cisterns in Schools Program, there is an infinity of heterogeneous actors around a common network, formed by the recruitment and articulation of people, organizations, technological artifacts, political interests and technical instruments.

Author Biographies

Naldeir dos Santos Vieira, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

Doutor em Administração (UFMG). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

Daniel Paulino Teixeira Lopes, CEFET-MG - Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais/Programa de Pós-Graduação em Administração - PPGA

Doutor em Administração (UFMG). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração do Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (CEFET-MG).

Adriana Aparecida da Conceição Santos Sá, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

Doutorado em Ciências Humanas (UFSC). Professora da Diretoria de Educação Aberta e a Distância da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

Edimilson Eduardo da Silva, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM) / Programa de Pós-Graduação em Administração Pública (PPGAP)

Doutor em Administração (Universidade Municipal de São Caetano do Sul). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração Pública da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM).

 

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Published

2023-05-31

Issue

Section

Artigos