The integration of disciplines in undergraduate teaching in Advertising:

a shared experience

Authors

Abstract

This text addresses the shared experience between students and teachers in a project applied to fifth-semester classes of the undergraduate course in Advertising at a private educational institution. The integration of disciplines was learned in practice, with learning expressed in the work developed and in the relationship between the students who made up the groups, in dealing with differences. We followed the clashes between the demands of each of the disciplines (planning, creation, media, among others), as occurs in professional experience, and we observed a certain resistance from the classes to group activities, exacerbated in the post-pandemic period. We report that collective campaigns become an effective practice, especially when we highlight the teaching-learning objectives and, another even more relevant aspect, it is an exercise in tolerance, acceptance of differences and recognition of limitations, shared by each student.

Keywords: Advertising teaching; Integration of disciplines; Complexity; Bloom's taxonomy.

Keywords: Advertising teaching; Integration of disciplines; Complexity; Bloom's taxonomy.

Author Biographies

Maria Cristina Dias Alves, Universidade de São Paulo (ECA/USP)

Pós-Doutora em Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Doutora em Ciências da Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA/USP). Atua como docente colaboradora do curso de Publicidade e Propaganda da ECA/USP, onde também foi professora temporária das disciplinas Promoção de Vendas, Projetos Experimentais em Publicidade e Propaganda e Estética em Publicidade , além de professora conferencista dos cursos de especialização Estética e Gestão de Moda, Cultura Material e Consumo; e Comunicação Pública Governamental. Atualmente é pesquisadora da Cátedra Oscar Sala no Instituto de Estudos Avançados da USP, titularidade de Virgílio Almeida, sobre Inteligência Artificial Responsável, e membro dos grupos de Pesquisa (CNPq), Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo, GESC3, da ECA/USP, e Consumo, Literatura e Arte, da ESPM/SP. Autora do livro Construções Retóricas da Publicidade Imobiliária; coorganizadora do livro Mídia, publicidade e desafios do contemporâneo e integrante do conselho científico da Associação Brasileira de Pesquisadores em Publicidade (ABP2).

Livia Silva de Souza , Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora e Mestre em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo (USP). Professora no Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), onde também atua como e subcoordenadora de curso de Publicidade e Propaganda. É pesquisadora do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo (GESC3/USP); e do Grupo de Pesquisa Comunicação e Consumo (UFES).

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Published

2024-12-23

Issue

Section

Dossiê - Tecnologias e Práticas no Ensino para o Consumo Consciente