A mathematical investigation experience with prospective teachers
Abstract
This paper presents an experience report at the context of a Mathematics Teaching Practice and Methodology subject, in a Mathematics Teacher Education program at a state university in Paraná, and shares some actions and reflections developed by a Mathematics teacher before, during and after a lesson in which Mathematical Investigation was introduced as a teaching method to prospective teachers. The experience enabled the teacher to develop an understanding of the perspective and opportune the prospective teachers to live the specificities of a Mathematical Investigation lesson.
Keywords: Mathematics Education; Preservice Mathematics teachers Education; Mathematical Investigation.
References
CAVALHEIRO, G. C. S.; MENEGHETTI, R. C. G; SEVERINO, A. T. B. Concepções de licenciandos em Matemática sobre as metodologias de Resolução de Problemas e Investigação Matemática. HIPÁTIA - Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2017.
CALDATTO, M. et al. Um panorama das Licenciaturas em Matemática no Brasil no ano 2019 a partir da Resolução CNE/CP Nº. 02/2015 e os seus percursos formativos. In: ZAIDAN, S. et al. (org.). A Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: Análise dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília: SBEM Nacional, 2021. p.384- 410.
GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
JUCÁ, R.; PIRONEL, M. Investigação matemática: um caminho para o ensino da matemática. Revista Cocar, n.14, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5499. Acesso em: 28 jul. 2025.
ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA, v. 25, n. 41, p. 73-98. 2011.
PIRES, M. Investigações matemáticas: aprender matemática com compreensão. Saber & Educar, n. 20, p. 42-51. 2015.
PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.