A mathematical investigation experience with prospective teachers

Authors

Abstract

This paper presents an experience report at the context of a Mathematics Teaching Practice and Methodology subject, in a Mathematics Teacher Education program at a state university in Paraná, and shares some actions and reflections developed by a Mathematics teacher before, during and after a lesson in which Mathematical Investigation was introduced as a teaching method to prospective teachers. The experience enabled the teacher to develop an understanding of the perspective and opportune the prospective teachers to live the specificities of a Mathematical Investigation lesson.

Keywords: Mathematics Education; Preservice Mathematics teachers Education; Mathematical Investigation.

Author Biographies

Rafael Roberto Germinaro, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL) 

Bruno Rodrigo Teixeira, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

Doutor em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professor do Departamento de Matemática e, também, do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

CAVALHEIRO, G. C. S.; MENEGHETTI, R. C. G; SEVERINO, A. T. B. Concepções de licenciandos em Matemática sobre as metodologias de Resolução de Problemas e Investigação Matemática. HIPÁTIA - Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 2, n. 2, p. 1-12, 2017.

CALDATTO, M. et al. Um panorama das Licenciaturas em Matemática no Brasil no ano 2019 a partir da Resolução CNE/CP Nº. 02/2015 e os seus percursos formativos. In: ZAIDAN, S. et al. (org.). A Licenciatura em Matemática no Brasil em 2019: Análise dos projetos dos cursos que se adequaram à Resolução CNE/CP 02/2015. Brasília: SBEM Nacional, 2021. p.384- 410.

GATTI, B. A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

JUCÁ, R.; PIRONEL, M. Investigação matemática: um caminho para o ensino da matemática. Revista Cocar, n.14, 2022. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5499. Acesso em: 28 jul. 2025.

ONUCHIC, L. R.; ALLEVATO, N. S. G. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. BOLEMA, v. 25, n. 41, p. 73-98. 2011.

PIRES, M. Investigações matemáticas: aprender matemática com compreensão. Saber & Educar, n. 20, p. 42-51. 2015.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

Published

2025-12-05

How to Cite

Germinaro, R. R., & Teixeira, B. R. (2025). A mathematical investigation experience with prospective teachers. Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, 14(1), 451–469. Retrieved from https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/4030