Content production digital competence:
assessment in postgraduate students
Abstract
Technological evolution has rapidly impacted education, mobilizing individuals' competencies to face problem situations during their learning. Digital competencies are fundamental to dealing with new forms of interaction, communication, collaboration and creation of digital content for learning. The objective of this paper is to evaluate content production digital competence in postgraduate students. The methodology used presented the steps: construction of the theoretical reference; creation of the data collection instrument, based on content production digital competence; application of the self-assessment questionnaire; and data analysis and discussion. A self-assessment questionnaire was applied to 24 students from a postgraduate course containing 27 items about knowledge, ability and attitudes regarding content production digital competence. Gaps were highlighted in students' knowledge about the differences between copyright, creative heritage and public domain; in the ability to license and search for information about copyright; and the attitude related to trust and collectiveness when creating creative content.
References
AGRESTI, A.; FINLAY, B. Métodos estatísticos para as ciências sociais. Penso Editora, 2012.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc>.
CABERO‐ALMENARA, J.; GUILLÉN‐GÁMEZ, F.D.; RUIZ‐PALMERO, J.; PALACIOS‐RODRÍGUEZ, A. Teachers' digital competence to assist students with functional diversity: identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology, v.53, n.1, p.41-57, 2022. DOI: https://doi.org/10.1111/bjet.13151
DA HORA, H.R.M.; MONTEIRO, G.T.R.; ARICA, J. Confiabilidade em questionários para qualidade: um estudo com o coeficiente alfa de cronbach. Produto & Produção, v.11, n.2, 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1983-8026.9321
LEVANO-FRANCIA, L.; SANCHEZ DIAZ, S.; GUILLÉN-APARICIO, P.; TELLO-CABELLO, S.; HERRERA-PAICO, N.; COLLANTES-INGA, Z. Competencias digitales y educación. Propósitos y representaciones, v.7, n.2, p.569-588, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.329
MACHADO, L.R. Modelo de competências digitais para M-learning com foco nos idosos (MCDMSÊNIOR). 2019. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
SILVA, K.K.A.; MACHADO, L.R.; BEHAR, P.A. Competências Digitais na Educação. In: BEHAR, P.A.; SILVA, K.K.A. (Orgs.). Competências Digitais em Educação: do conceito à prática. São Paulo: Artesanato Educacional, 2022, p.11-34.
SILVA, K.K.A.; BEHAR, P.A. Competências digitais na educação: uma discussão acerca do conceito. Educação em Revista, v.35, p.e209940, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-4698209940
SILVA, K.K.A. Modelo de competências digitais em educação a distância: MCompDigEAD um foco no aluno. 2018. Tese (Doutorado em Informática na Educação) - Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2018.
SONEGO, A.H.S.; BEHAR, P.A. Competências digitais docentes para m-learning com foco na educação básica. Revista Tempos e Espaços em Educação, v.15, n.34, 2022. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17258
TORREZZAN, C.A.W.; MENDES, J.S.S. Competências do professor-autor no meio digital: um foco em materiais educacionais digitais. In: BEHAR, P.A.; SILVA, K.K.A. (Orgs.). Competências Digitais em Educação: do conceito à prática. São Paulo: Artesanato Educacional, 2022, p.199-213.
VALIATI, V.A.D.; FALEIRO, L.G.; QUADRO, K.R. Seja um Pato: características da produção de conteúdo do Instagram Tudo Orna. Cambiassu: Estudos em Comunicação, São Luís, v.15, n.25, p.223-242, 2020.