Training trails for teachers:

Google Meet as a theoretical-methodological construction environment

Authors

Abstract

Through a research project about robotics and computational thinking two training tracks were offered for formation of teachers. So, the objective of this article is to analyze the contributions of these online courses, using Google Meet as a theoretical-methodological construction environment for the articulation of Digital Technologies in pedagogical practices. Using a qualitative approach, questionnaires were used to collect data and the Collective Subject Discourse technique was used to analyze the results. The main results showed that teacher training made possible online must be qualified and not just instrumental, being articulated with projects that involve institutional support programs for teachers, in tune with their needs and those of students, considering the school curriculum and current guidelines. It was concluded that it is important to seek partnerships between universities and schools to enable the exchange of experiences and theoretical-methodological knowledge, especially with regard to teacher training.

Keywords: Continuing education; Teacher; digital technologies; University; School.

Author Biographies

Adriana Aparecida de Lima Terçariol, Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Pós-Doutora pela Universidade Aberta (UAB/Portugal). Doutora em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). É docente e pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Educação e Programa de Pós-Graduação Profissional Gestão e Práticas Educacionais na Universidade Nove de Julho (UNINOVE)

Raquel Rosan Christino Gitahy, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS); Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE)

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS). Docente na Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS) e Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE).

Elisangela Aparecida Bulla Ikeshoji, Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)

Doutora em Educação pela Universidade Nove Julho (UNINOVE). É Pprofessora da Educação Básica, Técnica e Tecnológica da área de Gestão no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP/Câmpus Birigui). 

Romeu Affecto, Centro Estadual de Educação e Tecnologia Paula Souza

Doutorado em Educação pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). É docente (Professor II) no Ensino Médio com habilitação técnica (MTEC) em Desenvolvimento de Sistemas na Escola Técnica Estadual Albert Einstein (ETEC - SP) e coordenador de curso.

Lucimara de Sousa Teixeira, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Doutoranda em Educação pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Mestre em Educação pela Universidade Nove de Julho (UNINOVE). Atua como orientadora educacional e docente da ETEC - Albert Einstein (Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza).

References

ALMEIDA, C. M. dos S. A importância da aprendizagem da robótica no desenvolvimento do pensamento computacional: um estudo com alunos do 4º ano. 2015. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Lisboa, Lisboa, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/10451/22412. Acesso em: 20 mar. 2020.

ANDRÉ, M. E. Pesquisa, formação e prática docente: o papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. Campinas: Papirus, 2001.

ARAÚJO, C. A. P.; SANTOS, J. da P.; MEIRELES, J. C. de. Uma proposta de investigação tecnológica na Educação Básica: aliando o ensino de matemática e a robótica educacional. Revista Exitus, v. 7, n. 2, p. 127-149, maio/ago. 2017. Disponível em: https://portaldeperiodicos.ufopa.edu.br/index.php/revistaexitus/article/view/304. Acesso em: 20 mar. 2020.

BASTOS, R. L. G. Interações discursivas em uma aula on-line de língua inglesa na plataforma Google Meet. Tabuleiro de Letras, v.15, n.1, 120-137, 2021. DOI: 10.35499/tl.v15i1.11387. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/tabuleirodeletras/article/view/11387. Acesso em: 20 mar. 2020.

BITANTE, A.; FARIA, A. de; GASPAR, M.; PASCUAL, J.; DONAIRE, D. Impactos da tecnologia da informação e comunicação na aprendizagem dos alunos em escolas públicas de São Caetano do Sul. Holos, v. 8, p. 281-302. 2016. Disponível em: https://doi.org/10.15628/holos.2016.2876. Acesso em: 20 mar. 2020.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Ministério da Educação, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 mar. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 20 mar. 2020.

Brasil. Resolução CNE/CP nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2020-pdf/164841-rcp001-20/file. Acesso em: 20 mar. 2020.

CARDOSO, M.; FIGUEIRA-SAMPAIO, A. Dificuldades para o uso da informática no ensino: percepção dos professores de matemática após 40 anos da inserção digital no contexto educacional brasileiro. Educação Matemática Pesquisa, v. 21, n. 2, p. 44-84, 2019. DOI: 10.23925/1983-3156.2018v21i2p044-084. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/38574. Acesso em: 20 mar. 2020.

COCHRAN-SMITH, M.; LYTLE, S. Relationships of knowledge and practice. Review of ressecar in Education, v. 24, n. 1, p. 249-305, 1999.

CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO. Chamada MCTIC/CNPq Nº 05/2019 – Programa Ciência na Escola, Ensino de Ciências na Educação Básica. 2019.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir. UNESCO, 2010. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_por. Acesso em: 20 mar. 2020.

HARGREAVES, A. O ensino na sociedade de conhecimento: educação na era da insegurança. Porto Alegre: Artmed, 2004.

LEFÈVRE, F.; LEFÈVRE, A. Discurso do sujeito coletivo. Caxias do Sul: Educs, 2005.

PAZ, L. O pensamento computacional e a formação continuada de professores: uma experiência com as TICs. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 21, n. 3, 1655-1667, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp3.2017.10095. Acesso em: 20 mar. 2020.

RIGO, K. A geração virtualizada e os desafios do ensino superior: ensaio sobre o ensino a distância em tempos de informações instantâneas. In: Mehlecke, Q. (org.). Educação a distância no ensino superior: teoria e prática. São Paulo: Opção Livros, 2017.

SOUZA, M.; DUARTE, J. Low-cost educational robotics applied to physics teaching in Brazil. Physics Education, v. 50, n. 4, p. 482-488, 2015.

ZEICHNER, K. Para além da divisão entre professor-pesquisador e pesquisador acadêmico. In: Geraldi, C., Fiorentini, D.; Pereira, E. (org.). Cartografias do trabalho docente. Mercado de Letras, 1998. p. 207-236.

Published

2024-11-26