Environmental impact studies on the paving of the BR 158 highway in 2007 and its consequences after 15 years
DOI:
https://doi.org/10.26767/coloquio.v20i3,%20jul./set..2817Abstract
This article deals, in particular, with the stretch of the BR 158 highway that passes through a part of the region of the state of Mato Grosso, the Vale do Araguaia, also known as one of the soy export corridors of Brazilian agribusiness. Such a highway, in that state, took 30 years to have its asphalt coverage almost complete, however, until the present day, 2022, there is still a lack of 210 km that surround indigenous lands. The objective of this study is to analyze whether the problems indicated by the 2007 environmental impact report, on the occasion of the paving of the BR 158 MT, had an immediate solution by the public authorities. Bibliographical and documentary consultations were used, as well as interviews with truck drivers, with the DNIT regional coordinator, businessmen, advisors and municipal secretaries, which were collected in four municipalities: Barra do Garças, Água Boa, Canarana and Confresa which are along the highway, in Mato Grosso. When analyzing the documents, the reports of the territorial actors and observing what really happened, it is noted that the lack of resources, combined with the population's pressure for paving and the problems indicated in the environmental impact report, did not have good follow-up by the government throughout the period.
References
ALMT – Assembleia Legislativa do Estado de Mato Grosso. Lideranças discutem traçado da BR 158 (2007). Disponível em: https://www.al.mt.gov.br/midia/texto/liderancas-discutem-tracado-da-br-158/visualizar Acesso em: 31 de janeiro de 2023.
CONAMA – Conselho Nacional do Meio Ambiente. RESOLUÇÃO CONAMA nº 1, de 23 de janeiro de 1986 Publicada no DOU, de 17 de fevereiro de 1986, Seção 1, pgs. 2548-2549
G1 Mato Grosso. Protesto contra nova rota da BR-158 que irá contornar terra indígena bloqueia rodovia em MT. G1. Disponível em: https://g1.globo.com/mato-grosso/noticia/protesto-contra-nova-rota-da-br-158-que-ira-contornar-terra-indigena-bloqueia-rodovia-em-mt.ghtml. Acesso em: 23 março 2020.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades. Acesso em: 22 de abril de 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mt .
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Regiões de influência das cidades: 2018 / IBGE, Coordenação de Geografia. - Rio de Janeiro: IBGE, 2020. p.192.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
OLIVEIRA, L. L. A Conquista do Oeste. Fundação Getúlio Vargas. CPDOC - Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, 2015. Disponível em: http://cpdoc.fgv.br/producao/dossies/JK/artigos/Brasilia/ConquistaOeste. Acesso em: 19/10/2016.
PBIL – Plano Brasil de Infraestrutura Logística 2013. Uma abordagem sistêmica. Sistema CFA / CRAs, pg. 53. Brasília DF.
RIMA – Relatório de Impacto Ambiental. EIA-RIMA, pba e assessoria técnica para o licenciamento das obras da pavimentação da BR-158/MT. Documento Ecoplan Engenharia. RG. 2007.
SONHAR. Sonhar com mato. Disponível em: https://sonhar.info/sonhar-com-mato/. Acesso em 01 de junho de 2022.
VILARICANEWS. Com superávit orçamentário de R$ 100 mi, contas de Confresa têm parecer favorável do TCE-MT. VILARICANEWS. Disponível em: https://vilaricanews.com/noticia/29250/com-superavit-orcamentario-de-r-100-mi-contas-de-confresa-tem-parecer-favoravel-do-tce-mt. Acesso em: 16 de janeiro de 2023.
WELCH, J.R et al. Na Primeira Margem do Rio: Território e Ecologia do Povo Xavante. Museu do Índio-FUNAI, Rio de Janeiro. 2013.
XINGU +. Br-158 – Trecho: Div PA/MT – Ribeirão Cascalheira (MT). Disponível em: https://ox.socioambiental.org/obra/br-158-trecho-div-pamt-ribeirao-cascalheira-mt. Acesso em 20 de janeiro de 2023.