Choice of container ports by importing companies: a study applied to the metal mechanic sector of Serra Gaúcha.

Authors

  • Guilherme Bergmann Borges Vieira Universidade de Caxias do Sul (UCS).
  • Gabriel Vidor Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Rogério da Silva Rodrigues Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Odacir Graciolli Universidade de Caxias do Sul (UCS)
  • Rafael Mozart da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

DOI:

https://doi.org/10.26767/coloquio.v21i3,%20jul./set..2594

Keywords:

elección portuaria, proceso de análisis jerárquico, percepción de los importadores, terminales de contenedores, sur de Brasil

Abstract

Currently, companies from Rio Grande do Sul have the ports of Rio Grande, Itajaí, Navegantes and Itapoá as their main alternatives for unloading their import cargo. In addition, the possible implementation of a new port on the North Coast of the State has been discussed. Given this context, this study aimed to analyze the port choice from the point of view of import companies, focusing on the metal mechanic sector of Serra Gaúcha. To achieve this objective, a two-step research was conducted. The first step was a focus group with managers of import companies in the metal-mechanic sector, aiming to validate the attributes found in the literature and identify their variation in the studied ports. Based on the obtained results, a hierarchical analysis of the existing port alternatives was carried out in two different scenarios. In the first scenario, the new port presents a similar performance to Rio Grande, except for inland costs, since it is closer to Serra Gaúcha. And in the second scenario, it has a lower performance in terms of costs, container dwell times and ship frequency. The results indicated a balanced preference among the ports in the first scenario and an emphasis on the port of Rio Grande in the second. As for the port choice criteria, there was a greater relevance of the ship frequency, which is a critical aspect both for the current competing ports and for the possible implementation of a new port on the North Coast.

Author Biographies

Guilherme Bergmann Borges Vieira, Universidade de Caxias do Sul (UCS).

Doutorado em Engenharia de Produção (UFRGS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP/UCS).

 

Gabriel Vidor, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutorado em Engenharia de Produção (UFRGS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP/UCS).

Rogério da Silva Rodrigues, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Mestrando em Engenharia de Produção (PPGEP) na Universidade de Caxias do Sul. Diretor Executivo da Associação Mobilização por Caxias do Sul (MOBICAXIAS).

Odacir Graciolli, Universidade de Caxias do Sul (UCS)

Doutorado em Engenharia de Produção (UFSC) com estágio no Institut National des Sciences Appliquées de Rouen-França. Professor do Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção (PPGEP/UCS).  

Rafael Mozart da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Doutorado em Engenharia Civil (UNICAMP). Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

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Published

2024-09-25

Issue

Section

Artigos