The use of digital technological resources and their impacts:

a dialog with students of technical courses integrated into secondary education in the federal education network in Santa Catarina

Authors

  • Maria Luisa Hilleshein de Souza Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC) https://orcid.org/0000-0003-2425-3806
  • Thais Guedes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)
  • Mariana Tsuchida Zanfra Dutra Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)
  • Lívia de Mello Reis Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC) https://orcid.org/0000-0003-3782-1091
  • Marina Gabriela Fortes Scirea Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)
  • Milene Aparecida Martins Sobral Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC) https://orcid.org/0000-0003-2007-9433

Abstract

Throughout history, technological resources have played a significant role in human beings’ lives. Currently, the use of these resources in digital format has increased considerably, influencing the lives of children, adolescents, young adults and adults, and this expansion has raised questions about the limits between healthy and abusive use. With this problem in mind, the objective of this article is to present and discuss the impacts derived from the use of digital technological resources, according to the view of newcoming students of courses that integrate secondary and technical education at the public Federal institution in the state of Santa Catarina. With the contribution of 192 participants, the data was obtained during a talking circle about the topic and analyzed using a qualitative, descriptive and exploratory approach, as well as bibliographical research on the subject. An alignment between the indications presented by the authors and the material collected from the students was observed, and these students pointed out that the negative impacts are mainly on their studies, health, socialization and interaction, whether with close people or not. This debate is considered from the perspective of the intersectionality of the impacted areas and urgently needs to be addressed in the school space.

Keywords: Digital technological resources; Technical education; Secondary education; Secondary Education Students.

Author Biographies

Maria Luisa Hilleshein de Souza, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Tecnologia e Sociedade da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (PPGTE/UTFPR). Mestre em Gestão Pública pelo Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública na Universidade de Brasília (UnB). Atua como Orientadora Educacional no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC/Campus Florianópolis).

Thais Guedes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Mestre em Educação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Atua como pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Mariana Tsuchida Zanfra Dutra , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Pós-Graduada com Especialização em Formação Pedagógica para Docência na Educação Profissional e Tecnológica pelo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). Atua como pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC).

Lívia de Mello Reis, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Doutora em Linguística pelo Programa de Pós-graduação em Linguística da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atua como pedagoga na Coordenadoria Pedagógica do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC).

Marina Gabriela Fortes Scirea, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Pós-graduada com Especialização em Gestão Escolar: orientação e supervisão pelo Centro Universitário UniDomBosco. Atua como pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC).

Milene Aparecida Martins Sobral, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC)

Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC). Atua como Técnica em Assuntos Educacionais na Coordenadoria Pedagógica do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Santa Catarina (IFSC/Campus Florianópolis).

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Published

2024-12-23

Issue

Section

Dossiê - Tecnologias e Práticas no Ensino para o Consumo Consciente