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BookTok and book consumption:

the perceived influence of the virtual community on the reading experience of Generation Z

Authors

  • Rafaela Ribeiro Cazarré Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FABICO/UFRGS)
  • Eduardo Zilles Borba Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FABICO/UFRGS) https://orcid.org/0000-0001-5755-2509

Abstract

The research explores the influence of the virtual community BookTok on book consumption among people of Generation Z living in the metropolitan region of Porto Alegre/RS. Its objective is to understand how this audience perceives the impact of BookTok on their consumption habits (reading platform, chosen genres, acquisitions of titles). In addition to presenting a bibliographical review on social media, virtual communities and consumption, an empirical exercise of qualitative nature is presented, in which six young people are interviewed. Data are processed using the content analysis technique, allowing a critical reflection on book consumption and virtual communities. Results point towards two categories and eleven subcategories: factors that influence book consumption (context, communities, influencers, validation and content) and factors influenced by BookTok consumption (titles, authors, genres, purchasing channel, reading platforms and habits).

Keywords: Consumption; Books; BookTok; TikTok; Virtual communities.

Author Biographies

Rafaela Ribeiro Cazarré, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FABICO/UFRGS)

Graduada em Publicidade e Propaganda pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Eduardo Zilles Borba, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (FABICO/UFRGS)

Pós-Doutor em Engenharia Eletrônica e Sistemas Digitais pela Escola Politécnica da Universidade de São Paulo (USP). Doutor em Ciências da Informação e Comunicação pela Universidade Fernando Pessoa (UFP/Porto). Professor Adjunto do Departamento de Comunicação na Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Fabico/UFRGS). Pesquisador no LIMC (PPGCOM/UFRGS), CITI (EP/USP), 4C (ECA/USP), INCRIA (PPGDR/Faccat) e Clepul (UL/Lisboa).

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Published

2024-12-23

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Dossiê - Tecnologias e Práticas no Ensino para o Consumo Consciente