Possibilities to reflect on practices for conscious consumption in advertising training

Authors

Abstract

Training young citizens for a changing world, with a view to applying teaching practices that allow reflections on conscious consumption, is a complex task. And, if we add advertising training to this equation, in which these young people will not only be recipients but also producers of the brands' discourse, this task also becomes fundamental. In this article we propose a look at this training instance, tensioning both the profile of young advertising professionals and the teaching challenges, with a view to social responsibility and environmental awareness. To do this, we cross-referenced some results of the master's research, on the reconfigurations of the professional profile in the advertising area, with other investigations resulting from doctoral research, on teacher training and pedagogical practices, to answer the question: How to approach conscious consumption in advertising training? We then realized that the current characteristics of young advertising students strengthen the debate for conscious consumption in the classroom and challenge teachers to rethink their practices, updating content and cases presented in the disciplines, as well as using new teaching methodologies.

Keywords: Young people; Teaching; Teaching; Conscious consumption; Advertising.

Author Biography

Ariadni Loose, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Comunicação na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Comunicação pela USFM. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa "Nós Pesquisa Criativa" da UFSM.

References

AUCAR, Bruna Santana. A publicidade no Brasil: agências, poderes e modos de trabalho (1914 – 2014). 2016. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - PUC, Rio de Janeiro.

DASSOLER, Tais Rodrigues. A criação em questão: breve cartografia de um percurso teórico. Revista Verso e Reverso, v.25, n. 58, p. 2-12, janeiro-abril, 2011.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2022.

HANSEN, F.; PETERMANN, J.; CORREA, R. S. Criação publicitária: desafios no ensino. Porto Alegre: Sulina, 2020.

KRAFT, U. Em busca do gênio da lâmpada. Revista Mente & Cérebro, n. 142, nov. 2004.

LOOSE, A. Jovens da publicidade: uma cartografia das reconfigurações do perfil profissional., 2021. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Programa de Pós-graduação

em Comunicação, Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria.

LOOSE, Ariadni; PETERMANN, J. Estudantes de publicidade e propaganda e o sensorium digital. In: Clotilde Perez et. al. (Org.). (Org.). E-book do XI PROPESQ-PP. São Paulo: ECA-USP, 2022

LOOSE, Ariadni; PETERMANN, J. No caminho de uma docência em publicidade criativa e assertiva. In: 46º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - INTERCOM, 2023, Belo Horizonte. Anais do 46º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação - INTERCOM, 2023.

MARTÍN-BARBERO, Jesús; RINCÓN, Omar. Ensayos sobre el sensorium contemporáneo, un mapa para investigar la mutación cultural. In: JACKS, Nilda; SCHMITZ, Daniela; WOTTRICH, Laura (orgs.). Un nuevo mapa para investigar la mutación cultural: Diálogo con la propuesta de Jesús Martín-Barbero. Quito: CIESPAL, 2019

NOCETTI, I. W. J. Desafios da docência no ensino superior: o caso do curso de publicidade e propaganda., 2015. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Mestrado em Educação., Universidade Católica de Santos - UCS.

PETERMANN, J. O ensino de Publicidade e Propaganda em tempos de crise. In: MOURA, Cláudia Peixoto de; ALMEIDA, Fernando Ferreira de; NASCIMENTO, Genio; SILVA, Robson Bastos da (Orgs). Fórum Ensicom: fontes e ações para o ensino de comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom, 2023

PRENSKY, Marc. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Vol. 9 No. 5, pp. 1-6. 2001.

SOARES, I. DE O. Educomunicação e ensino da comunicação: a formação docente. In: C. P. de MOURA; F. F. de ALMEIDA; G. NASCIMENTO; R. B. da SILVA (Orgs.); Fórum Ensicom: fontes e ações para o ensino de comunicação no Brasil. São Paulo: Intercom, 2023.

Published

2024-12-23

Issue

Section

Dossiê - Tecnologias e Práticas no Ensino para o Consumo Consciente