What do the students of Young Apprentice program think, what do they say, what do they feel? The genre discourses

Authors

Abstract

The study has, as a general objective, to analyze the perceptions, behaviors and experiences of students participating in the Young Apprentice Program, regarding learning and insertion in the labor market, in a private professional education institution. The guiding theorists of the study were: Louro (2000), Butler (2019), Scott (1995), among others who helped to understand the analysis of gender and related themes. This is a qualitative methodological study, with a case study. The instruments used for data collection were: semi-structured interviews with 03 students enrolled in the Young Apprentice Program, aged between 14 and 24 years. The results were analyzed based on the content analysis proposed by Bardin (2016). From the results, it was observed, in the students' statements, their perspectives in relation to their insertion in the labor market, their dreams and challenges. The lack of public policies that favor better opportunities for young people was highlighted.

Author Biographies

Karina Dias Silva, Universidade La Salle (La Salle)

Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle (PPGE/La Salle). Atualmente é Psicopedagoga do Colégio La Salle Esteio/RS. Membro no Núcleo de Pesquisa ComGênero: Gênero e Interdisciplinaridade.

 

Denise Regina Quaresma da Silva, Universidade La Salle (La Salle)

Pós-Doutora em Estudos de Gênero pela Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES/Argentina). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Atualmente é professora no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle (PPGE/La Salle) e do curso de graduação em Psicologia na mesma universidade.

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Published

2021-12-20