Perceptions of higher education teachers on the user of trends in the mathematics education
Abstract
The trends in mathematics education emerged with the relevant purpose of to make the teaching of mathematics more interesting and motivating, since with the constant changes that have occurred over time, it has become evident that there is need to create new methodologies that could meet the students' expectations. Thus, the Trends become allies in the teaching and learning process, since they are differentiated methodologies that act as facilitators of learning, providing each student to assume a more active role in the active role in the process of knowledge construction. This research had the objective of verifying the perceptions of teachers of the of Mathematics/teaching course, from a public university, about the importance and use of the Trends in their pedagogical practices. The methodology adopted was qualitative research, in which the data obtained are explored in a descriptive way descriptive way. For data collection, a questionnaire (Google Forms) composed of five questions was sent to fifteen teachers in math. It's worth noting that, a total seven replied to the questionnaire. Through this research, it was possible to understand that the Math education trends used by these teachers is problem solving.
References
ANDRADE, C. C. O Ensino da Matemática para o cotidiano. (Monografia de Especialista na Pós-Graduação em Educação: Métodos e Técnicas de Ensino). Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. Disponível em: http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4286/1/MD_EDUMTE_2014_2_17.pdf>. Acesso em: 22 jun. 2021.
BOGDAN, R. C., & BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
COLL, L. Professor Ubiratan D’Ambrosio uniu matemática, educação e busca por justiça social. Unicamp, 2021. Disponível em: <https://www.unicamp.br/unicamp/noticias/2021/05/13/professor-ubiratan-dambrosio-uniu-matematica-educacao-e-busca-por-justica>. Acesso em: 23 de jun. 2021.
COSTA, F. A. Ensino matemática por meio da modelagem matemática. Ensino da Matemática em Debate, 2016. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/29005>. Acesso em: 12 jul. 2021.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.
D’AMBRÓSIO, U. Etnomatemática. São Paulo: Ática, 1993.
D'AMBRÓSIO, U. Etnomatemática – elo entre as tradições e a modernidade. – Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
D'AMBRÓSIO, U. Sociedade, cultura, matemática e seu ensino. Revista Educação e Pesquisa, v. 31, 99-120, 2005.
FLEMMING, D., Luz, E. F., & Mello, A. C. C. Tendências em Educação Matemática. Palhoça: UnisulVisual, 2005.
GALVÃO, D. L., FARIA, L. C., SILVA, S. C. R., & SHIMAZAKI, E. M. Tendências em Educação Matemática: uma análise das concepções e experiências dos professores. In: V SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA. Ponta Grossa, 2016.
KRUEGER, S. D. A matemática crítica como agente de emancipação humana. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Regional de Blumenau, Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Ciências da Educação, Blumenau, 2010. Disponível em: <https://bu.furb.br//docs/DS/2010/341855_1_1.pdf>. Acesso em: 10 jul. 2021.
LOPES, J. A. Livro didático de Matemática: concepção, seleção e possibilidades frente a descritores de análise e tendências em Educação Matemática. (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação. Campinas, SP, 2000. Disponível em: <http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253415>. Acesso em: 10 jul. 2021.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
OLIVEIRA, J. C. G., & Silva, M. A. Educação Matemática Crítica: um olhar para os livros didáticos aprovados no programa nacional do livro didático de 2012. In: SEMINÁRIO SUL-MATO-GROSSENSE DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, v. 8, n.1, 2014. Anais [...] Disponível em: <http://seer.ufms.br/index.php/sesemat/article/view/3071/2497>. Acesso em: 11 jul. 2021.
PINHEIRO, N. A. M. Educação crítico-reflexiva para um ensino médio científico tecnológico: a contribuição do enfoque CTS para o ensino-aprendizagem do conhecimento matemático. (Tese de Doutorado em educação Científica e Tecnológica). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2005. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MATEMATICA/Monografia_regiane.pdf>. Acesso em: 09 jul. 2019.
RODRIGUES, A., & MAGALHÃES, S. C. A resolução de problemas nas aulas de matemática: diagnosticando a prática pedagógica. Paraná, 2012. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/setembro2012/matematica_artigos/artigo_rodrigues_magalhaes.pdf>. Acesso em: 19 jul. 2021.
SIQUEIRA, R. A. N. Tendências da Educação Matemática na formação de professores. 2007. Monografia (Especialização em Educação Científica e Tecnológica) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Campus Ponta Grossa, Departamento de Pesquisa e Pós-Graduação, Ponta Grossa, 2007. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/2010/artigos_teses/MATEMATICA/Monografia_regiane.pdf>. Acesso em: 11 jul. 2021.
ZORZAN, A. S. L. (2007). Ensino-aprendizagem: algumas tendências na educação matemática. Revista Ciências Humanas. Frederico Westphalen: 2007. v. 8. n. 10. p. 77-93. Disponível em: <http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/viewFile/303/563>. Acesso em: 12 jul. 2021.