Street play as a space for creativity manifestation in childhood

Authors

Abstract

This article analyzes the development of creativity in street play, highlighting how free interaction allows children to innovate and solve problems. It is a qualitative study, with data constructed through a literature review based on the criteria of Lima and Mioto (2007), and systematic observation on two streets in the Castanhal neighborhood, in Parintins-AM. Data analysis was carried out using triangulation. The results indicate that play stimulates cooperation, collective creation and adaptation, fundamental aspects for the development of creativity and social skills, showing that free play is a privileged environment for children's cognitive development and should be valued in both social and educational contexts.

Keywords: Street play; Creativity; Cognitive processes.

Author Biographies

Núbia Guimarães da Silva, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Mestranda em Educação em Ciência na Amazônia na Universidade do Estado do Amazonas (UEA). Atua na Escola Normal Superior (ENS/Manaus).

Lucélida de Fatima Maia da Costa, Universidade do Estado do Amazonas (UEA)

Doutora em Educação em Ciências e Matemáticas pela Universidade Federal do Pará (UPFA). Professora do Centro de Estudos Superiores de Parintins na Universidade do Estado do Amazonas (CESP/UEA). Também é Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Ensino de Ciência da Universidade do Estado do Amazonas (CESP/UEA).

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Published

2025-12-05

How to Cite

Guimarães da Silva, N., & de Fatima Maia da Costa, L. (2025). Street play as a space for creativity manifestation in childhood. Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, 14(1), 539–555. Retrieved from https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/3974