The graduation experience as a possibility for new ways of subjectification
Abstract
This study aims to explore how different stances on life can open new ways of subjectification in studies and practices in psychology. In this instance, processes that are crystallized in studies in psychology are rethought, supporting studies that are more critical and reflective, capacitating professionals to practice in a way that is more committed with psychology and its role in society. Therefore, González Rey’s Theory of Subjectivity allows one to think, with its concepts, the way these processes are configurated in psychology and its professionals, in addition to thinking about the stances that help open alternative paths from the ones that are crystallized. This study utilizes a qualitative approach, the constructive-interpretative method developed from González Rey’s Qualitative Epistemology, to think the way these stances are configurated in the participant’s individual subjectivity, as well as in psychology’s social subjectivity. Thus, it is concluded that the process of appropriation of psychology and one’s implication in their studies and practices facilitate the opening of these paths that allow for a more reflective and creative practice.
Keywords: psychology; graduation; Studies in psychology; Theory of subjectivity.
References
BOCK, A.; ROSA, E.; AMARAL, M.; FERREIRA, M.; GONÇALVES, M. O compromisso social da psicologia e a possibilidade de uma profissão abrangente. Psicologia: Ciência e Profissão, v.42, n.spe, p.1-12, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-3703003262989
GONZÁLEZ REY, F. O social da psicologia e a psicologia social: A emergência do sujeito. Petrópolis: Editora Vozes, 2004.
GONZÁLEZ REY, F. Pesquisa qualitativa e subjetividade: os processos de construção da informação. São Paulo: Editora Pioneira Thomson Learning, 2005.
GONZÁLEZ REY, F. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez Editora, 2011.
GONZÁLEZ REY, F.; GOULART, D.; BEZERRA, M. Ação profissional e subjetividade: para além do conceito de intervenção profissional na psicologia. Educação, v. 39, n.esp., p. 54-65, 2016. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.s.24379
GONZÁLEZ REY, F.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. São Paulo: Editora Alínea, 2017.
GOULART, D. Institucionalização, subjetividade e desenvolvimento humano: abrindo caminhos entre educação e saúde mental. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Brasília. Brasília, p.146. 2013.
GUZZO, R.; RIBEIRO, F. Psicologia na Escola: Construção de um horizonte libertador para o desenvolvimento de crianças e jovens. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v.19, n.1, Jan.-Abr., p.298-312, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.43021
GUZZO, R. Problematizando a Relação entre Subjetividade e Educação. In: MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; TACCA, M.; ROSSATO, M.; PUENTES, R. Teoria da subjetividade e epistemologia qualitativa: práticas profissionais e pesquisas. São Paulo: Editora Alínea, 2024, p.91-94.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; GONZÁLEZ REY, F. Psicologia, educação e aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez Editora, 2017.
MORI, V. A psicoterapia na perspectiva da Teoria da Subjetividade: a prática e a pesquisa como processos que se constituem mutuamente. In: GONZÁLEZ REY, F.; MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; PUENTES, R. Epistemologia Qualitativa e Teoria da Subjetividade: discussões sobre educação e saúde. Uberlândia: EDUFU, 2019, p.183-202.
MORI, V. Reflection on the value of the theory of subjectivity to signify the practice of psychotherapy. Studies in Psychology, v. 41, n. 1, p. 182-191, 2020. DOI: https://doi.org/10.1080/02109395.2019.1710987
ROSA, L.; MORI, V. Reflexões sobre a relação entre: as mulheres, a subjetividade social e o tornar-se sujeito. Psicólogo InFormação, v. 26, n.26, p.83-108, 2024. DOI: https://doi.org/10.15603/2176-0969/pi.v26n26p83-108
VAZ, A. A configuração subjetiva do tornar-se psicoterapeuta: reflexões sobre a dimensão teórica e da graduação em psicologia. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Instituto CEUB de Pesquisa e Desenvolvimento, Centro Universitário de Brasília. Brasília, p.140. 2023.
VAZ, A.; MORI, V.; CAMPOLINA, L. Cuidado em Psicologia e subjetividade social: representações, práticas e possibilidades. Teoría y crítica de la psicologia, v.21, p.135-148, 2025.