Geoartistic journey through Maquine Cave:
report of an interdisciplinary field trip
Abstract
This report presents the experience of the Geo-artistic Trip to Maquine Cave, carried out with first-year students of the New High School at Bernardo Valadares de Vasconcellos State School (Sete Lagoas-MG), as an interdisciplinary proposal between Art and Geography. The activity arose from the need to overcome curricular fragmentation and bring school content closer to the students’ concrete experiences. The methodology was qualitative, based on the teachers’ participant observation, and involved stages of theoretical preparation, field trip, and reflective activities post-visit. The theoretical foundation is based on the conception of education as a complex process, in which interdisciplinarity and field trips broaden understanding and critical formation. As a result, it was found that the interdisciplinary experience strengthened student protagonism, fostering learning and a critical and sensitive reading of the investigated territory.
Keywords: Art; Field class; Geography; Interdisciplinarity.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacionaldeeducacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 17 jan. 2024.
BRASIL. Lei nº 3.924, de 26 de julho de 1961. Dispõe sobre os monumentos. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/1950-1969/l3924.htm. Acesso em: 22 jan. 2025.
HOPPE, Altair. O Narciso invertido. Foto Grafia– Revista Acadêmica de Fotografia, Santa Catarina, n. 3, p. 05, ago. 2010.
HOFSTATTER, Lakshmi. Juliane Vallim. Olhares perceptivos: usos e sentidos da fotografia na educação ambiental. EPEA - ENCONTRO PESQUISA EM EDUCAÇÃO AMBIENTAL, 7., 2013, Rio Claro-SP: UNESP, 07 a 10 de Julho de 2013. Disponível em: https://doi.org/10.18675/2177-580X.vol10.n2.p91-108. Acesso em: 02 fev. 2024.
JUSHEN, Marcelo. Aprender a ensinar versus ensinar a aprender. Foto Grafia – Revista Acadêmica de Fotografia, Santa Catarina, n. 2, p. 28, abr.2010.
MATTOS DE SOUZA MARQUES, A.; DE SOUZA MOTA, M.; VEIGA FERREIRA DE SOUZA, M. A. AULA DE CAMPO NO ENSINO DE GEOGRAFIA: uma visão pela literatura científica brasileira. Revista Brasileira de Educação em Geografia, [S. l.], v. 10, n. 20, p. 357–372, 2020. Disponível em: https://www.revistaedugeo.com.br/revistaedugeo/article/view/887 . Acesso em: 2 fev. 2024.
OLIVEIRA, C.D.M; ASSIS, R.J.S. Travessias da aula em campo na geografia escolar: a necessidade convertida para além da fábula. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 1, pág. 195-209, jan/abr 2009.
SUERTEGARAY; Dirce Maria Antunes. CONCEITOS GEOGRÁFICOS: CONCEPÇÕES E SIGNIFICADOS. III Seminário de Pós-Graduação em Geografia da UNESP de Rio Claro. Dep. Geografia UFRGS, 2003.
BONDÍA; Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. I Seminário Internacional de Educação de Campinas. Traduzida e publicada por Leituras SME, 2001.
SAUER; Carl O. A Educação de um Geógrafo. Annals of the Association of American Geographers, vol. 46, 1956, pp.287-299.