Active methodologies, digital technologies, and metacognitive tools:

a continuing education course

Authors

Abstract

Technological resources and active methodologies have offered new possibilities for the development of teaching and learning processes, making it essential to invest in teacher training in light of the integrative use of these elements. Therefore, this study aims to analyze teachers' perceptions about the implementation of Active Methodologies, Digital Technologies (DT) and Metacognitive Tools to support teaching work. A theoretical and practical training course was carried out with 21 Early Childhood Education and Elementary School teachers from a municipal school in Sapucaia do Sul/RS. The data, from this case study procedure research and mixed methods approach, were constituted via a mapping questionnaire, pre-activity and post-activity questions and reflective activity, and analyzed using the interpretative-deductive method, frequency analysis and Qui- square. The results indicate that, although teachers showed receptivity to active methodologies and DT, there was resistance and difficulty in using metacognitive tools. Continuing training is essential for teachers to improve their practices, filling gaps left by initial training.

Keywords: Teacher training; Early childhood education; Elementary education; Technological resources.

Author Biographies

Caroline Medeiros Martins de Almeida, Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos)

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil com período sanduíche pelo PDSE/CAPES na Universidade do Porto - Portugal (2018). Pós-Doutorado pelo PNPD/CAPES junto ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Luterana do Brasil. Atualmente é professora pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Gestão Educacional na Universidade do Vale do Rio dos Sinos, integrando a linha de pesquisa Gestão Escolar e Universitária. Participa do setor da Formação Docente, no Núcleo de Inovação, Avaliação e Formação - NIAF na UNISINOS.

Liliane de Fátima Grein, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática na Universidade Federal do Paraná (PPGECM/UFPR). Mestra em Gestão Educacional pela Universidade do Vale dos Sinos (Unisinos). Supervisora do Setor de Comunicação do Colégio Medianeira (Curitiba/PR).

Everton Bedin, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Pós-Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutor em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor no Departamento de Química da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e, também, no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e em Matemática(PPGECM).

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Published

2024-11-26