Teachers perception of children's participation in an Early Childhood Education school

Authors

Abstract

This article comes from the institutional research "Teaching from childhood to adulthood: perspectives of teachers and students" and presents a part of the research entitled "The representation of the child's view on the Early Childhood Education School", funded by the Research Support Foundation of the state of Rio Grande do Sul. Its main objectives were to investigate the representation of the child's view on the Early Childhood Education school, as well as to improve the daily life of a public school in the city of Lajeado/RS. This text includes the analysis of the interviews with teachers who work at the school where the research was carried out. By listening to what they have to say about the participation of children in the daily routine of the school, it can be noticed that a sensitive posture enhances the teaching practice since it allows planning and creating learning situations "for" and "with" the children. Such participation can contribute to the improvement of the pedagogical proposal, bringing to light discussions that often go unnoticed in a solely adult-centric worldview.

Keywords: Preschool education; Teachers; Children's participation.

Author Biographies

Cláudia Inês Horn, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Doutora em Educação pela Universidade do Rio dos Sinos (Unisinos). Professora e pesquisadora da Universidade do Vale do Taquari (Univates). Líder do GT3 Participação das crianças no cotidiano da Escola de Educação Infantil e da Cidade, subsidiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul (FAPERGS) e vinculado à Pesquisa Institucional “O ensinar da infância à idade adulta: olhares de professores e alunos".

Jacqueline Silva da Silva, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora da Universidade do Vale do Taquari  (Univates), onde atua nas licenciaturas, no Programa de Pós-Graduação: Mestrado e Doutorado em Ensino da Universidade do Vale do Taquari (PPGEnsino/Univates) e no Programa de Pós-Graduação: Mestrado e Doutorado em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE/Univates).

Lara Brum Ramalho, Universidade do Vale do Taquari (Univates)

Graduada em Pedagogia pela Universidade do Vale do Taquari (Univates) Professora no Colégio Curupira no município de Garopaba/SC. Pesquisadora voluntária do GT3 Participação das crianças no cotidiano da Escola de Educação Infantil e da Cidade, subsidiado pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Rio Grande do Sul (FAPERGS) e vinculado à pesquisa institucional “O ensinar da infância à idade adulta: olhares de professores e alunos”.

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Published

2024-11-26