TICs Evolution and application on hybrid university education and student’s evaluation

Authors

  • Glauca Torres Aragon Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)
  • Cleide Ferreira da Silva Albuquerque Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC) https://orcid.org/0000-0002-2075-9255

Abstract

This study presents the evolution of the use Information and Communication Technologies (ICTs) in a hybrid higher education discipline, focused on the asynchronous and synchronous resources, both face-to-face and online. The students replied to an optional questionnaire to verify their engagement with the resources offered, considering the behavioral, affective and cognitive aspects. Results show that students valued face-to-face practical classes, as well as synchronous interactions with online and face-to-face tutors, demonstrating the importance of this contact for their learning process. Also, the importance of the students’ organization and engagement in weekly studies and their adherence to the pedagogical proposals of the discipline was analyzed, where it was possible to determine that such behavior favored their academic performance.

Keywords: Flipped classroom; Synchronous resources; Asynchronous resources; Performance evaluation; e-Learning.

Author Biographies

Glauca Torres Aragon, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF)

Professora aposentada da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro (UENF). Atualmente é  coordenadora de disciplina na Licenciatura de Ciências Biológicas Semipresencial (UENF/CEDERJ).

Cleide Ferreira da Silva Albuquerque, Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC)

Doutora em Biociências e Biotecnologia com ênfase em Ciências Ambientais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UEFN). Professora da Rede da Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC).

References

BARDIN, L. Análise de Conteúdo. 2ª reimp. 1. Ed. São Paulo: EDIÇÕES 70 LDA/ALMEDINA BRASIL, 2012.

BIELSCHOWSKY, C.E. Qualidade na Educação Superior a distância no Brasil: onde estamos, para onde vamos? Rev. EaD em Foco. 2018: 8(1): e709.

BIELSCHOWSKY, C.E. & MASUDA, M. Diplomação na Educação Superior a distância. Em Rede Revista de Educação a distância. v.5 n.1 2018.

FOZDAR, B.I.; KUMAR, L.S.; KANNAN, S. A survey of study on the reasons responsible for student dropout from the bachelor of Science Programme at Indira Gandhi National Open University, India. The International Rewiew of Researchin Open and distance Learning, v. 7, n. 3, 2006 disponível em https://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/291/755. Acesso em 28/10/2023.

FREIRE, P. Educação e Mudança.29 ed. São Paulo: Editora Paz e Terra S/A, 2006.

HALVERSON, L.R.; GRAHAM, C.R. Learner engagement in Blended Learning Environments: a conceptual framework. Online Learning Journal v. 23, n. 2 p. 145-178. 2019.

HEILPORN, G.; LAKHAL, S.; BÉLISLE, M. An examination of teachers’ strategies to foster student engagement in blended learning in higher education. International Journal of Educational Technology in Higher Education v18 n 21 2021.

LUDKE, M; ANDRÉ, M.E.D.A. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. 2. Ed Rio de Janeiro: E.P.U, 2013.

MARTINELLI, J.; BENDER FILHO,R.; VIEIRA,K.M. Evasão na Universidade Aberta do Brasil: O Caso da Universidade Federal de Santa Maria. EaD em Foco, v. 13, n. 1, e2014, 2023. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v13i1.2014

PAIVA, M.R.F; PARENTE, J.R.F; BRANDÃO, I.R.; QUEIROZ, A.H.B. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem: revisão integrativa. SANARE, Sobral. v.15 n. 2 p. 145-153, 2016.

ROSSE, C.G.; ARAGON, G.T.; ALBUQUERQUE, C.F.S.; DE OLIVEIRA, M.F.A. Uma análise sobre a utilização de webconferência na educação a distância no Brasil. REPPE. Cornélio Procópio, v.7 n.1 p. 247-262, 2023.

ROSSE, C.G.; ARAGON, G.T.; DE OLIVEIRA, M.F.A. Webconferência: o que diz um grupo de estudantes do ensino superior a distância. EaD em Foco. V 10 e 1038 2020.

SILVA,C.G.; FIGUEIREDO,V.F. Ambiente virtual de aprendizagem: comunicação, interação e afetividade na EAD. Revista Aprendizagem em EAD. Taguatinga, DF, v.1 p. 1-16. 2012.

VALENTE, J.A. Blended learning e as mudanças no ensino superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista, Curitiba. 2014: Ed Esp. 4 p. 79-97.

Published

2024-11-26