App Inventor to assist teaching and learning algorithms and programming logic in Integrated High School
Abstract
The teaching and learning of algorithms and programming logic awakens in the student skills related to problem solving. From this perspective, the present work seeks to explore the potential of the App Inventor programming environment to support the teaching and learning of algorithms and programming logic in Integrated High School. The main objective is the development, application and evaluation of a Study Unit (UE) designed to facilitate the teaching and learning of algorithms and programming logic, with the help of the App Inventor platform. The results show that the App Inventor environment has the potential to contribute to the process of teaching and learning programming logic, making them more motivated and interested in developing applications.
Keywords: Programming logics, Algorithms, App Inventor.
References
ANDRADE, M. M. Competências requeridas pelos gestores de Instituições de ensino superior privadas: um estudo em Curitiba e região Metropolitana. 2005. Dissertação (Mestrado em Tecnologia) Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2005.
BARROS, A. J. S; LEHFELD, N. A. S. Fundamentos de metodologia: um guia para a iniciação científica. São Paulo: Makron, 2000.
ALBAUM, G. The Likert scale revisited. Market Research Society Journal.,[S.l.], v.39, n.2, p.1–21, 1997.
AFFELDT, B. B., et al. Avaliação do Software Mit App Inventor: Critérios da Transposição Informática e do Desenvolvimento do Pensamento Computacional. Revista Educacional Interdisciplinar, v. 7, n. 1, 2018. Redin.
ANJOS, I.; MOREIRA, J.; TINTI, D. Gamificação nas aulas de Matemática: uma experiência com alunos da EJA da APAE de Itabirito/MG. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 6, n. 1, p. 447-463, 2023.
BEGOSSO, L.; BEGOSSO, L. R.; CHRIST, N. 2020. An analysis of block-based programming environments for CS1. 1-5. 10.1109/FIE44824.2020.9273982.
DRESCH, A; LACERDA, D; ANTUNES, J. Design science research. Springer: Cham, 2015.
DUDA, R; SILVA, S. C. R; ZONTINI, D. D; GROSSI, L. Elaboração de aplicativos para Android com uso do App Inventor: uma experiência no Instituto Federal do Paraná – Câmpus Irati. RBECT - Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 8, n. 2, 2015
FILATRO, A. Planejamento, design, implementação e avaliação de programas de educação on-line. Escola de Governo do Paraná, p. 84, 2007.
FILATRO, A. Design instrucional na prática. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2008.
HARDESTY, L. The MIT roots of Google’s new software. 2010. Disponível em: http:// news.mit.edu/2010/android-abelson-0819. Acessado em: 14/08/2021.
KRETZER, F. M. Desenvolvimento de uma Unidade Instrucional para Formação de Professores da Educação Básica para o Ensino de Computação. TCC, CCO/INE/UFSC, Florianópolis, Brasil, 2019.
LIMA, A PIMENTEL, M; S. N. NUNES, M. A Criação de Atividades com Histórias em Quadrinhos no Desenvolvimento das Habilidades do Pensamento Computacional no Ensino Fundamental. In: WORKSHOP DE PÓS-GRADUAÇÃO: GRADUATE STUDENTS EXPERIENCE (STUDX) - CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (CBIE), 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022. p. 156-161.
LYE, S. Y.; KOH, J. H. L. Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12? Computers in Human Behavior, v. 41, p. 51– 61, 2014.
MACHADO, E. F; RUTZ, S. C. S.; BASNIAK, M. I; MIQUELIN, A. F. App Inventor: da autoria dos professores a atividades inovadoras no ensino de ciências. RBECT - Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 12, n. 1. 2019.
MATTAR, J. Design educacional: educação a distância na prática. São Paulo: Artesanato Educacional, 2014.
MIT - Massachusetts Institute of Technology. About App Inventor. 2016. Disponível em: <https://appinventor.mit.edu/> . Acesso em: 30 jun. 2020.
MORAIS, C. G. B.; MENDES NETO, F. M.; OSÓRIO, A. J. M. Dificuldades e desafios do processo de aprendizagem de algoritmos e programação no ensino superior: uma revisão sistemática de literatura. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e9429109287, 2020.
MOREIRA, G. L.; HOLANDA, W.; COUTINHO, J. C.; CHAGAS, F. S. Desafios na aprendizagem de programação introdutória em cursos de TI da UFERSA, campus Pau dos Ferros: um estudo exploratório. In: Anais do III Encontro de Computação do Oeste Potiguar. v. 2, n. 1, 2018. Disponível em:<https://periodicos.ufersa.edu.br/ecop/article/view/7907>. Acesso em: 10 de março de 2023.
NETO, V. S. M; FEITOSA, R, M. CARDOSO, C. C. Dificuldades de aprendizagem no ensino de programação: um relato de experiência utilizando mineração de dados educacionais. Revista Educacional Interdisciplinar, v. 8, n. 1, 2019.
PARÉ, G; TRUDEL, M; JAANA, M; KITSIOU, S. Synthesizing information systems knowledge: A typology of literature reviews. Information & Management, v. 52, n. 2, p. 183-199, 2015.
PIMENTEL, M; FILIPPO, E.; SANTOS, T. Design science research: pesquisa científica atrelada ao design de artefatos. RE@D – Revista de Educação a Distância e eLearning, v. 3, n. 1, 2020.
PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 2001.
ROSALES, P; VASCONCELOS, I; VILAS, S; BORGES, M. Aplicação do App Inventor como ferramenta de apoio à aprendizagem. 2017. Disponível em: <https://www.researchgate.net/profile/Carmen_Pamela_Sedano/publication/315311309_Aplicacao_do_MIT_App_Inventor_como_ferramenta_de_apoio_a_aprendizagem/links/58cc80ccaca272335513ca2d/Aplicacao-do-MIT-App-Inventor-como-ferramenta-de-apoio-a-aprendizagem.pdf> Acesso em: 06 de jan. 2023.
SERALIDOU, E; DOULIGERIS, C. Learning with the app inventor programming software through the use of structured educational scenarios in secondary education in Greece. Education and Information Technologies, v. 24, 2019. p. 2243-2281.
SIMON, A. The Sciences of the Artificial, reissue of the third edition with a new introduction by John Laird. MIT Press. 2019. Disponível em: <https://rauterberg.employee.id.tue.nl/lecturenotes/DDM110%20CAS/Simon-1969%20The_Sciences_of_the_Artificial_3rd_ed.pdf> Acesso em: 20 de out. 2023.
WOLBER, D. App Inventor and Real-World Motivation. 2011. (Online). Disponível em: <https://www.cs.usfca.edugre>. Acesso em: 13 de jan. 2024.