Multimedia resources in education from the perspective of Richard Mayer's cognitive theory of learning

Authors

  • Luís Antônio Licks Missel Machado Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)
  • Teresinha Letícia da Silva Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Dúlcio Joaquim Antonio Timóteo Universidade Eduardo Mondlane (UEM)
  • Liane Margarida Rockenbach Tarouco Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Abstract

This article presents the Cognitive Theory of Multimedia Learning (TCAM) proposed by Richard Mayer and its application to guide the production or selection of multimedia resources by teachers in their pedagogical practices. Quantitative research was carried out with 98 teachers from public and private schools, who work at different levels of education, to identify the criteria used to select or produce educational multimedia, tools used for development, and the main difficulties listed in this process. The results indicated that most teachers use multimedia resources in their classes and that they consider these resources important for the teaching and learning process, however, the production of educational multimedia is still incipient, predominantly involving the preparation of presentations with slides and videos. Many teachers face difficulties in the use and production of these resources and their integration with the content covered in the classroom. The article concludes that TCAM can be a useful approach to guide the production and use of multimedia resources in classes and that it is necessary to offer support and training to teachers so that they can make effective use of these resources.

Keywords: Educational Multimedia; Authoring Tools; Cognitive Theory of Multimedia Learning.

Author Biographies

Luís Antônio Licks Missel Machado, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Doutorando em Informática na Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGIE/UFRGS). Mestre em Economia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos). Professor de Economia, Direito Financeiro, Direito Tributário e de Instituições de Direito Público e Privado nas Faculdades Integradas de Taquara (Faccat), onde também leciona na Especialização em Direito Público: Direito Administrativo e Constitucional Contemporâneo. Também é professor-convidado de Planejamento Tributário na Pós-graduação do SESCON/RS.

 

Teresinha Letícia da Silva, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutoranda em Informática na Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGIE/UFRGS). Mestre em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professora no Departamento de Tecnologia da Informação da Universidade Federal de Santa Maria - Campus de Frederico Westphalen (UFSM). 

Dúlcio Joaquim Antonio Timóteo, Universidade Eduardo Mondlane (UEM)

Mestre em Física pela Universidade Eduardo Mondlane (UEM/Moçambique). Professor da Universidade Eduardo Mondlane (UEM) e do Ministério de Educacao e Desenvolvimento Humano de Mocambique.

Liane Margarida Rockenbach Tarouco, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Engenharia Elétrica e Sistema Digitais pela Universidade de São Paulo (USP). Professora do Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGIE/UFRGS). É bolsista de Profutividade em Desenvolvimento Tecnológico e Extensão Inovadora do CNPq - Nível 2.

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Published

2023-12-29