Reflections about lecturing practice in remote teaching times:

an experience in teaching Mathematics in Elementary School

Authors

Abstract

The presented study relates the experience of a mathematics intern, in the 5th semester of the Exact Sciences Degree, at the Universidade Federal do Pampa, Campus Caçapava do Sul, with a secondary school class, during the period of remote teaching experienced in 2020, due to the social distance, imposed as a way to contain the pandemic of Covid-19. The report presents reflections on the activities undertaken in the internship curricular component called School Daily Life: Tutoring, whose challenge is for undergraduates to promote interactions with students in Elementary Education in order to contribute towards overcoming their learning difficulties. The text presents a mapping of the activities developed during the internship period, with reflections on the experience of doing this internship which was, at the same time, an opportunity for continued education for the supervising teachers of Elementary School. It is emphasized that the actions developed contributed in a significant way to the teaching formation of the undergraduate student, because they provided a greater gain of experience in the exercise of teaching.

Author Biographies

Márcio André Rodrigues Martins, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Pampa (PPGEC/UNIPAMPA). Professor Associado II no Curso de Ciências Exatas – Licenciatura na mesma universidade.

Ângela Maria Hartmann, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Brasília (UnB). Professora titular no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Pampa (PPGEC/UNIPAMPA). Professora Associada I no Curso de Ciências Exatas – Licenciatura na mesma universidade

Andreza Freitas Santos, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Graduanda em Ciências Exatas – Licenciatura, ênfase em Matemática, na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Bolsista no Programa de Residência Pedagógica.

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 348-365, 2020.

ARRUDA, E. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

BORSSOI, B. O estágio na formação docente: da teoria à prática, ação-reflexão. Simpósio Nacional de Educação: Semana da Pedagogia, v. 20, 2008.

BONDÍA, J. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

CABRAL. C. Formação continuada e prática educativa: uma relação de (re)construção dos zaberes. In: Anais do Encontro de Ensino, Pesquisa e Extensão. Recife, v. 8, n. 8. Senac/PE, 2014.

CUNHA, A. M.; KRASILCHIK, M. A formação continuada de professores de ciências: percepções a partir de uma experiência. In: Anais ANDEP, 2000. Disponível em: <http://23reuniao.anped.org.br/textos/0812t.PDF>; Acesso em: 20 de nov. 2021.

FLEMMING, D.; LUZ, E.; COELHO, C. Desenvolvimento de material didático para educação a distância no contexto da educação matemática. In: Anais eletrônicos do VII Seminário Internacional de Educação a Distância, 2000.

HODGES, C.; TRUST, T.; MOORE, S.; BOND, A.; LOCKEE, B. As diferenças entre o aprendizado online e o ensino remoto de emergência. Revista da escola, professor, educação e tecnologia, v. 2, n.1, 2020.

MORAN, J. M. Contribuições para uma pedagogia da educação online. Educação online: teorias, práticas, legislação, formação corporativa, v. 4, p. 41-52, 2003.

PIMENTA, S.; LIMA, M. S. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poíesis. v. 3, n. 3 e 4, p.5-24, 2005/2006.

PEREIRA, G. H.; SCHIMIGUEL, J. Implantação de um modelo sustentado de ensino híbrido em Matemática baseado na proposta de um quadro adaptativo. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 9, n. 3, p. 163-182, 28 jun. 2018.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000, 256p.

SCHRAMM, S. O pensar educação em Paulo Freire. (Online). Disponível em:<http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/852-2.pdf>. Aceso em: 15 de set. 2021.

SCHIEHL, E.; GASPARINI, I. Contribuições do Google Sala de Aula para o Ensino Híbrido. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 14, n. 2, 2016.

TARDIF, M. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 5, p. 5-24, 2000.

UNIPAMPA. Universidade Federal do Pampa. Projeto Pedagógico do Curso de Ciências Exatas – Licenciatura. 2019. Disponível em: <https://dspace.unipampa.edu.br/bitstream/riu/104/9/PPC_CienciasExatas_2019.pdf>. Acesso em: 20 out. 2021.

VALENTE, G. et al. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, 2020.

WEFFORT, M. Observação, registro, reflexão. São Paulo: Espaço Pedagógico, 1996.

Published

2021-12-21

Issue

Section

Dossiê - Experiências síncronas e assíncronas no Ensino (artigos completos e relatos)