Effects of adopting ICT tools in off-site academic activities during the Coronavirus pandemic:
the case of a HEI in the Vale do Paranhana
Abstract
In 2020, as a result of the coronavirus pandemic, the area of education was impacted at all levels. Students stopped attending on-site classes and educational institutions started to adopt remote classes mediated by information and communication technologies (ICT). This research, carried out in two stages, examines the effects of the adoption of ICT tools in the teaching and learning process based on off-site activities, with managers, professors and students of a higher education institution (HEI). This research started analyzing the content of individual interviews carried out with IES managers. In a second stage, the data collected from teachers and students were analyzed with the SPSS software, using measures of central tendency to examine the variables in each respondent group, and exploratory factor analysis to identify the existence of different factors between the groups. The results reveal how managers, teachers and students were impacted by the pandemic and suggests aspects to be considered in future decisions, in order to minimize any negative effects.
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARRIOS, A. ZAMBRANO, W. R. Convergencia digital: Nuevos perfiles profesionales del periodista. Revista Anagramas, v.14, n.26, p. 221-240, 2015.
BIEGING, P.; BUSARELLO, R. Interatividade nas TICs: abordagens sobre mídias digitais de aprendizagem. São Paulo: Pimenta Cultural, 2014.
BORBA, E. Z.; RODRIGUES, M. PARADA, A. GREGGIANIN, M. Vozes ativas: relato de uma dinâmica de grupo para compreender a percepção dos estudantes de comunicação e design sobre os cursos. REDIN - Revista Educacional Interdisciplinar, Taquara/RS, v.8, n.1, 2019. Disponível em: <https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/1557/1014>. Acesso em: 25 de mar. 2021.
BRYANT J. et al. Safely back to school after coronavirus closures. (Online). 2020. Disponível em: . Acesso em: 21 de jun. 2021.
CARMO, R. O. S.; FRANCO, A. P. Da docência presencial à docência online: aprendizagens de professores universitários na educação a distância. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35., 2019.
CASAGRANDE, R. Coronavírus no Brasil: como a pandemia prejudica a educação. Entrevista concedida à revista eletrônica. (Online). 2020. Guia do Estudante. Disponível em: . Acesso em: 19 de mai. 2021.
CORDEIRO, K. O impacto da pandemia na educação: a utilização da tecnologia como ferramenta de ensino. (Online). 2020. Disponível em: . Acesso em: 19 de mai. 2021.
FERRARI, M. A. Uma leitura crítica da Comunicação e das Relações Públicas no Brasil e na América Latina. In: GRUNIG, J.; FERRARI, M. A; FRANÇA, F. (Org.) Relações Públicas: teoria, contexto e relacionamentos. São Caetano do Sul: Difusão, 2009.
HAVIARAS, M. Proposta de formação de professores para o uso de tecnologias educacionais. Revista Intersaberes, v.15, n.35, 2020.
KOEHLER, C.; CARVALHO, M. J. Interação mútua e docência mediadora: Subsídios para avaliar a aprendizagem na educação online. In: SÁNCHEZ, J. (Org.). Nuevas Ideas en Informática Educativa. Santiago, Chile: TISE, v. 8, p. 279-380, 2012.
LIMA, V. S. et al. Capacitação docente e discente para o uso das tecnologias digitais e ambientes virtuais: uma análise da real necessidade em tempos de pandemia. In: Conedu: VII Congresso Nacional de Educação. Outubro 2020. Disponível em: . Acesso em: 18 de abr. 2021.
MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: orientação aplicada. Porto Alegre: Bookman, 2019.
MARCHIORI, M. Cultura e comunicação organizacional: um olhar estratégico sobre a organização. São Caetano: Difusão, 2017.
MATTA, C. M. B.; LEBRÃO, S. M. G.; HELENO, M. G. V. Adaptação, rendimento, evasão e vivências acadêmicas no Ensino Superior: Revisão da literatura. Revista Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 21, n. 3, p. 583-591, dez., 2017.
MEC. Portaria 343. Diário Oficial da União, 18/03/2020, seção 1, p.39. Disponível em: . Acesso em: 28 de nov. 2020.
MORAN, M. J. MASETTO, M. BEHRENS, M. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas: Papirus, 2009.
MOREIRA, M. E. et al. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19. Brazilian Journal of health Review, Curitiba, v. 3, n. 3, p. 6281-6290 mai./jun. 2020. Disponível em: . Acesso em: 12 de mai. 2021.
NUNES, E. et al. A interação como indicador de qualidade na avaliação da educação a distância: um estudo de caso com docentes, tutores e discentes. Revista da Avaliação da Educação Superior, Sorocaba, v. 23 n. 3, 2018.
OSORIO, J. A.; CASTIBLANCO, S. L. Efectividad del b-learning sobre el rendimiento académico y retención en estudiantes en educación a distância. Entramado. Cali, v.15, n. 1, jan/jun, 2019. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.1.5406>. Acesso em: 27 de mar. 2021.
PANIAGO, M. C. L. Narrativas eclipsadas e ressignificadas de docentes e discentes sobre/na cibercultura. Revista de Educação Pública. Cuiabá, v.25, n.59, p.382-395, 2016. Disponível em: <http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/3680>. Acesso em: 29 de mar. 2021
PINHEIRO, P.; REIS, P. O papel da comunicação interna em tempos de pandemia: como as companhias estão se organizando durante a crise. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.7, n.1, p.5333-5348. jan., 2021. DOI: <10.34117/bjdv7n1-361>.
RUBIO, A. B.; VALENCIA, G. C. F. El ecossistema educativo universitário impactado por las TIC. Anagramas - Rumbos y sentidos de la comunicación. Medellín, v.15, n. 30, jan/jun 2017. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.22395/angr.v15n30a5>. Acesso em: 28 de mar. 2021.
SIMÃO, J. P.; CARVALHO, T. J.; ROCHADEL, W. Experimentação Remota e a Construção do Conhecimento no Processo de Aprendizagem. Engenharia da Computação. Teoria Geral de Sistemas. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Modelagem Computacional de Sistemas. Universidade Federal de Santa Catarina, Araranguá, 2013.
SOUSA, A. A.; ZERBINI, T. Learning Predictors in a Distance Program: A Study with Public Healthcare Providers. Trends in Psychology. Ribeirão Preto, v. 27, n. 1, jan/mar, 2019. DOI: <https://doi.org/10.9788/tp2019.1-02>.
UNESCO. ICT Competency Framework for Teachers. (Online). 2011. Disponível em <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000213475>. Acesso em: 28 de mar. 2021.
TEZANI, T. Tecnologias da Informação e Comunicação no Ensino. São Paulo: Pearson, 2017.
VERGARA, S. C. Estreitando relacionamentos na Educação à distância. Cadernos EBAPE.BR. FGV EBAPE. Rio de Janeiro, v. 5, n. especial, 2007.
WEBER, M. A era do “Fim do Lero”. Associação Brasileira das Agências de Comunicação. (Online). 2020. Disponível em: . Acesso em: 22 de mai. 2021.
WHITE, A. Mídia digital e sociedade: transformando economia, política e práticas sociais. São Paulo: Saraiva, 2016.
ZILLES BORBA, E. Imersão visual e corporal: paradigmas da percepção em simuladores. In: Soster, D.; Piccinin, F. (Org.). Narrativas Comunicacionais Complexificadas II – A Forma. Santa Cruz do Sul: Edunisc, p.239-256, 2014.