The teachers experience on remote teaching chemistry at EPT when joining emergency remote teaching in the Covid-19 pandemic
Abstract
With the Covid-19 pandemic, the education system developed strategies to continue classes. In this context, this study aims to understand the experience of teachers of Chemistry in Vocational and Technological Education (EPT), when they adhere to Emergency Remote Education (ERE) during the pandemic. The work consists of a qualitative and quantitative field study. The data collection instrument was a survey questionnaire, sent to teachers from different States in Brazil and who work at EPT. Qualitative data were categorized, a posteriori. Teachers state that experience was challenging, especially regarding the use of ICT, but the institutional support and training was important to adapt teaching and learning to ERE.
References
ALVES, J.; FARIA. B.; LEMOS, P.; COSTA, C.; SILVA, C.; OLIVEIRA, R. Ciências na pandemia: uma proposta pedagógica que envolve interdisciplinaridade e contextualização. Revista Thema, [S.l.] v. 18. Edição Especial, p 184-203, 2020. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1850/1566. Acesso em: 16 mer. 2021.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 229 p., 2011.
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, 2013.
CIPRIANO, J.; ALMEIDA, L. Educação em tempos de pandemia: análises e implicações na saúde mental do professor e aluno. In: VI Congresso Nacional de Educação (CONEDU), Anais do VII CONEDU – Educação como (re)Existência, Maceió, out., v.1, 2020.
SILVA, F. N.; SILVA, R. A.; RENATO, G.; SUART, R. Concepções de professores dos cursos de Química sobre as atividades experimentais e o Ensino Remoto Emergencial. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–21, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.24727. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/24727. Acesso em: 11 set. 2021.
DA SILVA, I.; DA SILVA PRATES, T.; RIBEIRO, L. As Novas Tecnologias e aprendizagem: desafios enfrentados pelo professor na sala de aula. Em Debate, n.15, p.107-123, 2016. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/emdebate/article/view/1980-3532.2016n15p107/33788>. Acesso em: 09 mai. 2021.
DA SILVA, D.; SIMON, F. Abordagem quantitativa de análise de dados de pesquisa: construção e validação de escala de atitude. Cadernos Ceru, v. 16, n.1, p.11-27, 2005.
DE OLIVEIRA, R.; CORRÊA, Y.; MORÉS, A. Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 5, n.1, p. e020028-e020028, 2020.
DELIZOICOV, D.; ANGOTTI, J.; PERNAMBUCO, M. Ensino de Ciências: fundamentos e Métodos. São Paulo: Ed. Cortez, 2011.
FIORI, R.; GOI, M. O Ensino de Química na plataforma digital em tempos de Coronavírus. Revista Thema, Edição Especial, v. 18, n.1, p.218-242, 2020. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1807/1570. Acesso em: 11 mai. 2021
GIL, A.C. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. São Paulo: Atlas, 1999.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional, formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2011.
MARTINS, A.; QUINTANA, A.; QUINTANA, C. O uso da webconferência na disseminação e avaliação do conhecimento em ead: relato de experiência. Revista Paidéi@-Revista Científica de Educação a Distância, v.12, n.21, p.181-193, 2020. Disponível em: <https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/968>. Acesso em: 09 mar. 2021.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M.A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Papirus, 2000.
MOREIRA, J.A.; SCHLEMMER, E. Por um novo conceito e paradigma de educação digital onlife. Revista UFG, v.20, 2020.
NETO, H. M.; BEZARRA, R. M.; NASCIMENTO, F. M. S. Objetos de aprendizagem como facilitadores na construção do conhecimento da química no ensino médio. In: Reunião Anual da Sociedade Brasileira de Química, 32 (XXXII RASBQ), 2009, Fortaleza. Atas... Ceará, 2009.
OLIVEIRA, S.; SILVA, O.; DE OLIVEIRA SILVA, M.J. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas-Educação, v.10, n.1, p.25-40, 2020. Disponível em: <https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9239/4127>. Acesso em: 16 mar. 2021.
PACHIEGA, M.D.; MILANI, D.R. Pandemia, as reinvenções educacionais e o mal-estar docente: uma contribuição sob a ótica psicanalítica. Dialogia, São Paulo, n.36, p. 220-234, set./dez. 2020. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18323. Acesso em: 25 mar. 2021.