O lugar da cultura na teoria do desenvolvimento de Amartya Sen: apontamentos conceituais
DOI:
https://doi.org/10.26767/coloquio.v19i2,%20abr./jun..2479Keywords:
Amartya Sen. Culture and development. Conceptual analysis. Cultural studies.Abstract
This paper presents the result of a study about the dedicated space to culture in Amartya Sen's theory, exposing details of this sophisticated theoretical tool, which aims to explain some of the complexities and subtleties inherent in this field of investigation. The bibliographical review recovers the precursor debates about the relationship between culture and development, which date back to classical modernity, detailing the interdisciplinary dialogues established by Amartya Sen in his theory of development. Abstractions contained in Senian theory, related to the cultural dimension, are analyzed, detecting influences and theoretical choices, as well as methodological criteria to guide and deepen the scientific debate around the cultural theme. The characteristics of the relationship between culture and development are identified in the aforementioned theory, such as the conditioning, influential and interfering natures. It is evaluated that Senian theory for development is inserted in the interdisciplinary debates established by Cultural Studies.
References
AMARTYA SEN - Biográfico. NobelPrize.org. Divulgação do Prêmio Nobel AB 2021. Disponível em https://www.nobelprize.org/prizes/economic-sciences/1998/sen/biographical/. Acesso em 03 out. 2021.
BECKER, Gary S. Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis. In: Investment in Human Beings. The Journal of Political Economy. Vol. LXX, No. 5, Parte 2, University of Chicago Press, p. 9-49, 1962, Outubro. Disponível em http://www.nber.org/chapters/c13571. Acesso em 04 set. 2021.
BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática: precedido de três estudos de etnologia Cabila. Tradução de Miguel Serras Pereira. Oeiras: Celta Editora, 2002.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. La reproducción: Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México: Fontamara, 1996.
CANCLINI, Néstor G. A cultura extraviada nas suas definições. In: Canclini, Néstor G. Diferentes, desiguais e desconectados: mapas da interculturalidade. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2015, p. 35-53.
CARVALHO, José Jorge. Los Estudios Culturales en América Latina: interculturalidad, acciones afirmativas y encuentro de saberes. Tabula Rasa, Bogotá, n. 12, p. 229-251, ene./jun. 2010. Disponível em http://www.scielo.org.co/pdf/tara/n12/n12a14.pdf
ESCOSTEGUY, Ana Carolina. Estudos Culturais: uma introdução. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. O que é, afinal, Estudos Culturais? Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
LAGO, Ivann Carlos; ROTTA, Edemar. Sobre a relação entre Cultura e Desenvolvimento: alguns apontamentos em defesa do conceito antropológico de cultura. Redes (St. Cruz do Sul Online), Santa Cruz do Sul, v. 23, n. 3, p. 353-366, set. 2018. ISSN 1982-6745. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/redes/article/view/12517. Acesso em: 15 set. 2021. doi: https://doi.org/10.17058/redes.v23i3.12517.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 14ª ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2001.
ORTIZ, Renato. Cultura e Desenvolvimento. Políticas Culturais em Revista, Salvador,
(1), p. 122-128, 2008. Disponível em hhttps://periodicos.ufba.br/index.php/pculturais/article/view/3194/2304. Acesso
em 15 set. 2021
ORTIZ, Renato. Estudos Culturais. Tempo Social, v. 16, n. 1, 2004, p. 119- 127. Disponível em https://www.scielo.br/j/ts/a/C7ycvjMMTCRVFY99PTFrj3h/?lang=pt
PROGRAMA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA O DESENVOLVIMENTO (PNUD). O que é Desenvolvimento Humano. [s. d.]. Disponível em https://www.br.undp.org/content/brazil/pt/home/idh0/conceitos/introducao.html. Acesso em 02 out. 2021.
PUTNAM, Robert D. Comunidade e democracia: a experiência da Itália moderna. Tradução Luiz Alberto Monjardim. 5 ed. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.
SCHULTZ, Theodore W. The High Value of Human Time: Population Equilibrium. In: SCHULTZ, Theodore W. (Ed.) Marriage, Family, Human Capital, and Fertility. Journal of Political Economy, 82(2), Parte II, Abril, 1974. Disponível em http://www.nber.org/books/schu74-2. Acesso em 04 set. 2021.
SCHULTZ, Theodore W. Capital Formation by Education. Journal of Political Economy, vol. 68, no. 6, University of Chicago Press, 1960, pp. 571–83. Disponível em http://www.jstor.org/stable/1829945. Acesso em 15 set. 2021.
SEN, Amartya; KLIKSBERG, Bernardo. As pessoas em primeiro lugar: a ética do desenvolvimento e os problemas do mundo globalizado. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2010a.
SEN, Amartya. How Does Culture Matter? In: Vijayendra Rao and Michael Walton (Eds.) Culture and Public Action. California: Stanford, 2004. Disponível em: https://documents1.worldbank.org/curated/en/243991468762305188/pdf/298160018047141re0and0Public0Action.pdf. Acesso em: 14 mar. 2021.
SEN, Amartya. Las Teorías del Desarrollo a Principios del Siglo XXI. Universidad Nacional de Colombia, Cuadernos de Economía 29, Facultad de Ciencias Económicas, Colombia, 1998, p. 73/100. Disponível em https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4934951.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.
SEN, Amartya. Sobre ética e economia. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
VARGAS, G. Hacia una teoría del capital social. Revista de Economía Institucional, v. 4, n. 6, p. 71-108, 2 fev. 2002. Disponível em https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/ecoins/article/view/241. Acesso em 19 set. 2021.
WEBER, Max. A ética protestante e o “espírito” do capitalismo. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
WORTMANN, Maria Lúcia Castagna; SANTOS, Luís Henrique Sacchi dos;RIPOLL, Daniela. Apontamentos sobre os Estudos Culturais no Brasil. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 4, e89212, 2019.