The challenges and overcoming of ASD in Higher Education

giving voice to academics

Authors

  • Viviane Barbosa de Souza Huf Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)
  • Samuel Francisco Huf Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UFTPR)
  • Antonio Alexandre Pereira Junior Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Paloma Ratuchne Lima Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Abstract

This article aims to identify the main challenges and advances that students with Autistic Spectrum Disorder (ASD) had in the first academic quarter of 2023 at a public university in the State of Paraná, and also to verify the role of support programs in this context. Therefore, the research is guided by the following questions: what are the main challenges and advances that academics diagnosed with ASD obtained when entering a public university in the State of Paraná? How are student support programs contributing to these factors? In order to meet the objectives and respond to the problems, the study follows a qualitative approach of an applied nature with an interpretative design, carried out with three academics within the scope of Specialized Educational Assistance (SEA) meetings, offered by a public university in the State of Parana. The results show that the main challenges faced by these academics are related to interaction and social contact with each other. And, the advances that contributed to the better performance and non-evasion, occurred as a result of the pedagogical intervention strategies, carried out by the support programs, mainly the Specialized Educational Service and student tutoring.

Keywords: Inclusion; Special education; University.

Author Biographies

Viviane Barbosa de Souza Huf, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

Doutoranda e Mestre em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Professora de Matemática pela Secretaria Estadual de Educação do Paraná (SEED).

Samuel Francisco Huf, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UFTPR)

Doutor em Ensino de Ciências e Tecnologia pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UFTPR).

Antonio Alexandre Pereira Junior, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2009). Professor e coordenador do curso de Psicologia no Centro Universitário Uniguairacá.

Paloma Ratuchne Lima, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Professora do Curso de Formação de Docentes, nível médio, e bolsista do projeto de extensão NEADE/TEA da UNICENTRO.

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Published

2023-12-29