The use of digital technologies in the pedagogical practice of mathematics teachers from the perspective of teaching initiation scholarship holders

Authors

Abstract

The present work is an excerpt of the research contextualized in a training course entitled The Use of Digital Technologies in the Training of Mathematics Teachers, and aims to present an investigative analysis on the impact of the use of digital resources in the pedagogical practice of Initiation Scholars to Teaching (PIBID). During the course, activities using software, applications, games and educational platforms were explored, as well as activities planning by the participants. The methodology adopted was that of qualitative research. For data collection, an evaluative questionnaire of the course and lesson plans prepared by the participants in the meetings were used, which generated the data discussed in this article. The results showed that there was an improvement in the knowledge of the subjects participating in this research in relation to the insertion of digital resources in pedagogical practice. Thus, it is possible to emphasize that the training course promoted evidence of paradigm shifts in the practice of future teachers, changes that are directly linked to the promotion of the use of digital technologies in the daily life of the classroom.

Author Biographies

Denice Aparecida Fontana Nisxota Menegais, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doutora em Informática pelo Programa de Pós-Graduação em Informática na Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGIE/UFRGS). Professora Adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), sendo docente do curso de Matemática-Licenciatura (campus Bagé/RS). É coordenadora do projeto de extensão “A Utilização de Tecnologias Digitais na Formação de Professores de Matemática” e coordenadora de Área do PIBID-Matemática.

Vera Lucia Duarte Ferreira, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Doutora em Modelagem Computacional pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Atualmente é professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade Federal do Pampa (PPGE/UNIPAMPA).

Daiane da Silva Fagundes, Universidade Federal do Pampa (Unipampa)

Graduada em Matemática-Licenciatura pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Atualmente é bolsista do Programa de Desenvolvimento Acadêmico (PDA) no projeto de extensão “A Utilização de Tecnologias Digitais na Formação de Professores de Matemática”.

References

ARRUDA, G. Q; SILVA, J. R. S DA; BEZERRA, M. A. D. O uso da tecnologia e as dificuldades enfrentadas por educadores e educandos em meio a pandemia. In: Anais XII Congresso de Nacional de Educação, Maceió, 2020.

BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CASTRO FILHO, J. A; FREIRE, R. S; MAIA, D. L. Formação docente na era da cibercultura. Revista Tecnologias na Educação, v.16, p. 1-21, 2016.

DOWBOR, L. Tecnologias do conhecimento: os desafios da educação. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

FREIRE, P. A Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUSTER RABELLA, M. How can technology support teaching and learning more effectively? In: OECD Education and Skills Today, 18 jun 2018.

GONÇALVES, A. DE M; KANAANE, R. A prática docente e as tecnologias digitais. Revista Eletrônica Pesquiseduca. Santos, v.13, n. 29, p.256-265, jan./abr., 2021.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.

JORDANE, A; RIBEIRO, E; BADKE, W. Entendimentos de futuros professores de matemática acerca das tecnologias digitais na educação matemática. In: Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática, p. 1-12, São Paulo, 2016.

MACHADO, A.; PAVÃO, A. A prática pedagógica mediada por tecnologias e aplicativo digital na educação infantil. RENOTE - Revista novas tecnologias na educação, v. 19, n.1, julho, 2021.

MENEGAIS, D. A. F. N. et al. Formação Continuada: Integração das Tecnologias Digitais na Prática Pedagógica de Professores de Matemática. RENOTE – Revista novas tecnologias na educação, v. 16, p. 1-10, 2018.

MOTTA, M. Formação inicial do professor de matemática no contexto das tecnologias digitais. Revista Contexto & Educação, Paraná, v. 32, n. 102, p. 170-204, 7 set. 2017.

MOTTA, M. S; SILVEIRA, I. F. Estágio supervisionado e tecnologias educacionais: estudo de caso de um curso de Licenciatura em Matemática. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 14, n. 1, 2012.

PEIXOTO, R; OLIVEIRA, E. E. M. S. As mídias digitais no contexto da sociedade contemporânea: influências na educação escolar. Revista Docência e Cibercultura, v. 5, n. 1, p. 80-96, 2021.

RETZLAFF, E. et al. Ambiente Dinâmico Scratch no Ensino da Matemática. Tecné Episteme y Didaxis TED, p. 1-10, 2018.

ROCHA, P. S. R; RAMOS, C. V; BRASIL, T. A. A utilização de softwares no ensino de matemática para ensino fundamental e médio. In: SBC – Anais do IV Congresso sobre Tecnologias na Educação. [S.l.], 2019. p. 40–49.

SALES, M. V. S. As tecnologias no contexto educativo: perspectivas de inovação e de transformação. In: SALES, Mary Valda Souza (Org). Tecnologias e Educação a Distância: os desafios para a formação. Salvador: Eduneb, 2018, p. 79-102.

SOARES, E. M. S; BRUSTOLIN, R. K. Convivência em contextos escolares permeados pela tecnologia digital: algumas considerações. In Anais do Simpósio Nacional de Educação, 8, 2014, Frederico Westphalen, RS: URI, 2014. p. 648-659.

TEDERKE, A. R; FORTES, P. R; SILVEIRA, S. R. Um Estudo de Caso Envolvendo a Aplicação de um Software Educacional de Geometria Espacial. Mato Grosso do Sul, 2016.

TOLOMEI, B.V. (2017). A Gamificação como Estratégia de Engajamento e Motivação na Educação. EaD em Foco, 7 (2), 145–156.

YIN, R. K. (2009). Estudo de caso: planejamento e métodos. São Paulo: Bookman.

Published

2021-12-20