The role of the pedagogue in the hospital classes
Abstract
The hospital class works in the learning of the hospitalized to guarantee their right to education without interruptions. This study analyzed the work of educators in the hospital classroom of a public hospital in the Federal District, seeking to understand their role in the education and health of hospitalized children. For this, a qualitative case study research was carried out, with the collaboration of a pedagogue who worked in the hospital class of a public hospital in the Federal District. The tools used for data production and collection were: questionnaire, class observation and interview. We found that pedagogical activities in the hospital class attenuate the problems caused by hospitalization. The educator contributes to the rescue of the child's subjectivity, reducing the difficulties of leaving school; favors the understanding of the disease, helping to adapt to the hospital environment. Thus, we believe that the pedagogue in a hospital class is imperative for children to be able to develop cognitively during their hospital stay.
References
BOGDAN, R; BIKLEN, S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal, Porto Editora: 2010.
BRASIL. Lei Federal Nº 8069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Rio de Janeiro: Imprensa Oficial, 1990.
BRASIL. Resolução Nº 41 de 13 de outubro de 1995. Direitos da Criança e do Adolescente Hospitalizados. Brasília: Imprensa Oficial, 1995.
BRASIL, Ministério da Educação e Cultura. Estratégias e Orientações para a Adequada Implantação das Escolas Hospitalares e do Atendimento Pedagógico Domiciliar. Brasília: Imprensa Oficial, 2002.
CECCIM, R. B. Classe hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Revista Pátio, v. 3, n. 10, p. 41-44, ago/out. Porto Alegre: Artmed,1999.
CECCIM, R. B.; CARVALHO, P. R. (Orgs). Criança Hospitalizada: Atenção Integral Como Escuta A Vida. Porto Alegre: Editora da Universidade do Rio Grande do Sul. 1997.
COSTA, J. M.; ROLIM, C. L. A. Classe hospitalar: atendimento educacional à criança em tratamento de saúde. Educação & Formação, v. 5, n. 3, Set/Dez, 2020.
CUSTÓDIO, T. P.; SILVA, M. B. Classe hospitalar: práticas pedagógicas desenvolvidas com crianças dos anos iniciais do ensino fundamental. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 11 nº 20, .163-180, jan/abr. 2019. DOI https://doi.org/10.31639/rbpfp.v%vi%i.34
FARFUS, D. Espaços educativos: um olhar pedagógico. Curitiba: Intersaberes, 2012.
ISSA, R. M.; FERNANDES, E. M.; MACHADO, G. R. Espaços pedagógicos em ambiente hospitalar. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, v. 3, n. 5, p. 131-142, 2016.
ISSA, R. M.; FERNANDES, E. M.; OLIVEIRA, V. Classe Hospitalar: a prática pedagógica em um hospital infantil. Perspectivas em Diálogo: revista de educação e sociedade, v. 2, n. 3, p. 50-60, 2015.
MATOS, E. L. M.; MUGIATTI, M. M. T. F. Pedagogia Hospitalar: a humanização integrando educação e saúde. Petrópolis: Vozes, 2007.
MAZER, S. M.; TINÓS, L. M. S. A educação especial na formação do pedagogo da classe hospitalar: uma questão a ser discutida. Revista Educação Especial, v. 24, n. 41, 2011.
SOUSA, A. C.; TELES, D. A.; SOARES, M. P. S. B. Pedagogia Hospitalar: a relevância da atuação do pedagogo. Revista Educação e Emancipação. v. 10, n. 3, 2017.
SOUZA, Z. S.; ROLIM, C. L. A. As vozes das professoras na pedagogia hospitalar: descortinando possibilidades e enfrentamentos. Rev. bras. educ. espec., Bauru, v. 25, n. 3, p. 403-420, jul/set 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-65382519000300004.
TEIXEIRA, R. A. G; TEIXEIRA, U. S. C.; OLIVEIRA, W. E. V.; RODRIGUES, I. S. Classe hospitalar: a gestão pedagógica de professores com educandos em iminência de morte. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 35, n. 2, p. 401, ago. 2019. ISSN 2447-4193. DOI: https://doi.org/10.21573/vol35n22019.91144.