Cinema at school: the alterity in the foreground
Abstract
The digital platforms of communication and entertainment, especially streaming platforms, have been producing narratives and images that commonly understand the other as representation, as reproduction of an identical one. In the dialogue with studies that place alterity as a central axis of experience with cinema, this text deals with the approach between school and cinematic art, aiming to rub together concepts from the fields of philosophy, art and education. Based on qualitative research, circumscribed by experiences in/with the school daily life, I intend to encourage cinematographic pedagogical practices in the school that enhance encounters with others. From the theoretical-practical agency as a teacher-researcher, the results suggest that cinema in school, in the perspective of alterity, allows a radical experience with others. It is noted, in the powerful encounter between “I" and the "other", the allocation of students for an artistic-cultural work. One perceives, therefore, a powerful dive into a universe composed of a multiplicity of people, stories, memories, territories and affections.
Keywords: Alterity; Cinema; School.
References
BERGALA, A. A hipótese-cinema: Pequeno tratado de transmissão do cinema dentro e fora da escola. Rio de Janeiro: Booklink; CINEAD-LISE -FE/UFRJ, 2008.
BERTI, A. O. (2015). Reflexões pedagógicas sobre o cinema. In: Revista De Educação PUC-Campinas, Campinas, 2015, 20(1), 41–49. https://doi.org/10.24220/2318-0870v20n1a2942. Acesso em 20 de jul. 2025.
DELEUZE, G. O ato de criação. Palestra de 1987. Edição brasileira: Folha de São Paulo, 27/06/1999. Tradução: José Marcos Macedo. Disponível em < https://ladcor.wordpress.com/textos-de-apoio/>. Acesso em 22 de julho de 2025.
DELEUZE, G. e GUATTARI, F. O que é a Filosofia? São Paulo: Editora 34, 1992.
DELEUZE, G. e GUATTARI, F. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: Editora 34, 1997.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: por uma literatura menor. Tradução: Cíntia Vieira da Silva. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.
DERRIDA, J. Espectros de Marx. Rio de Janeiro, Relume-Dumará, 1994.
DUQUE-ESTRADA, P.C. (Org.) Espectros de Derrida. Rio de Janeiro: NAU Editora: Ed. PUC-Rio, 2008.
FRESQUET, A. Cinema e Educação: reflexões e experiências com professores de educação básica, dentro e “fora” da escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
GALLO, S. Eu, o outro e tantos outros: educação, alteridade e filosofia da diferença. In: Anais do II Congresso Internacional Cotidiano: Diálogos sobre Diálogos. Rio de Janeiro Universidade Federal Fluminense, 2008.
HADDOCK-LOBO, R. Percursos do outro: ontologia, ética e desconstrução. In: DUQUE-ESTRADA, Paulo César. (Org.) Espectros de Derrida. Rio de Janeiro: NAU Editora: Ed. PUC-Rio, 2008.
LARROSA, J. Experiência e alteridade em educação. Revista Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v.19, n. 2, p.4-27, julho/dezembro. 2011. https://doi.org/10.17058/rea.v19i2.2444 . Acesso em 10 de jul. 2025.
MIGLIORIN, C. Posfácio: Cinema e escola, sob o risco da democracia. In: Revista de Educação Contemporânea. Rio de Janeiro, v. 5, n. 9. - janeiro/julho 2010. https://doi.org/10.20500/rce.v5i9.1604. Acesso em 10 de jun. 2025.
RANCIÈRE, J. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo. Ed. 34, 2 edição, 2009.
RANCIÈRE, J. O Destino das Imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.