The summary in the school context as a tool for written production practice
Abstract
The aim of this paper is to investigate the development of the language skills of 8th grade students in the final years of elementary school for the production of school summaries, as they participate in the implementation of a didactic sequence of genres (DSG). To prepare this sequence and analyze the data, we used the theoretical-methodological precepts of Sociodiscursive Interactionism. More specifically, some of the genre's constitutive elements were selected as a category for analyzing the students' first and final productions. The results of the analysis show that in the first productions of the nine participating students, most of them did not have mastery of the nine characteristics of the genre taken as a category of investigation, that is, a very small percentage already had the language skills to produce the school summary. However, after the implementation of the DSG, having transformed these characteristics into teaching content in the various workshops and their activities, eight students began to master the nine elements in question, and one advanced to partial mastery
Keywords: School summary; Text production; Language skills.
References
BARROS, Eliana Merlin Deganutti de; STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos; GONÇALVES, Adair Vieira; A sequência didática de gêneros como ferramenta de desenvolvimento de letramentos múltiplos In: NASCIMENTO, Elvira Lopes; CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes; LOUSADA, Eliane (Orgs.). Gêneros de texto/discurso: novas práticas e desafios. Campinas: Pontes, 2019. p. 325-348.
BARROS, Eliane Merlin Deganutti de; STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos. Metodologia da sequência didática de gêneros como mediadora de letramentos múltiplos no contexto do Profletras: nossos encaminhamentos... nossas adaptações.... In: VICENTE, Renata Barbosa; DEFENDI, Cristina Lopomo (Orgs.). Estudos de linguagem em perspectiva: caminhos da interculturalidade. Recife: UFRPE, 2020. p. 1418-1425.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Tradução de Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. 2. ed. Campinas: Mercado das Letras, 2009.
COSTA, Sérgio Roberto. Dicionário de gêneros textuais. São Paulo: Grupo Autêntica, 2008.
CRISTOVÃO, Vera Lúcia Lopes. Modelos didáticos de gênero: uma abordagem para o ensino de língua estrangeira. Curitiba: Reimpressão, 2012.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Colab.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2011.
MACHADO, Anna Rachel; LOUSADA, Eliane; ABREU-TARDELLI, Lília Santos. O resumo escolar: uma proposta de ensino do gênero. SIGNUM, Londrina, n. 8, p. 89-101, jun. 2005.
MAIA, Valéria de Fátima Roncon. O gênero “reportagem de divulgação científica” como objeto unificador do processo de ensino-aprendizagem da língua portuguesa numa perspectiva interacionista sociodiscursiva. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) – Universidade Estadual do Norte do Paraná, Cornélio Procópio, 2016.
MATENCIO, Maria de Lourdes Meirelles. Atividades de (re)textualização em práticas acadêmicas: um estudo do resumo. SCRIPTA, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 109-122, 2002.
SALETE, Maria. Gênero(s) resumo na perspectiva bakhtiniana. In: ENCONTRO CELSUL – CÍRCULO DE ESTUDOS LINGUÍSTICOS DO SUL, 6, 2000, Florianópolis. Anais [...] Florianópolis: UDESC, 2000.
SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Colab.). Gêneros orais e escritos na escola. Tradução e organização de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas: Mercado de Letras, 2011.
STRIQUER, Marilúcia dos Santos Domingos. As bases epistemológicas do Interacionismo Sociodiscursivo sobre gêneros textuais. Intersecções, Jundiaí, v. 8, p. 102-117, 2015.