Interactive and gamified fanfiction: possibilities for language education

Authors

Abstract

The purpose of this study is to explore the discursive genre of fanfiction on the social media platform TikTok as a potential resource for language education in Portuguese language classes. Fanfiction is a fictional narrative in which the author/reader uses characters from books, anime, series, comics, movies, and also real people from a wide variety of contexts to fill in gaps in the story of the source text, or even follow on from it (Vargas, 2015). In addition to this, students, who are digital natives, are in constant contact with games. For this reason, we sought to analyze a fanfiction developed from game design for a purpose that is not the game itself, but the fanfiction, that is, a gamified production (Quast, 2020). We selected the interactive fanfiction 'An Unexpected Passion', by user @fanfic_.16, published on TikTok, an example of a multimodal text that interacts with the reader using elements common in virtual games. We sought to present proposals for questioning, from a critical perspective of language, to encourage conversations in the classroom that go beyond the mere decoding of the text.

Keywords: Good games; Discursive genres; Social media.

Author Biographies

Ana Claudia Gauto de Sousa Sovernigo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutoranda e Mestre em Estudos de Linguagens na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas em Linguagens e Educação (Geple/UFMS - CNPq). É assessora pedagógica na Coordenadoria de Modalidades Específicas da Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul (Comesp/SEDMS).

Iasmin Maia Pedro, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestre em Estudos de Linguagens pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora substituta na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

References

@fanfic_.16. Uma paixão inesperada. TikTok, 27 fev. 2024. Disponível em: https://www.instagram.com/reel/C34HraINXKw/?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=MzRlODBiNWFlZA==. Acesso em: 09 mai. 2025.

AZEVEDO, I. et al. Gamificação e jogos nas práticas de leitura e análise linguística. São Paulo: Pá de Palavra, 2022.

BARTON, D.; LEE, C. Linguagem online: textos e práticas digitais. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Lei nº 14.533, de 11 de janeiro de 2023. Institui a Política Nacional de Educação Digital (PNED). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 12 jan. 2023.

COSCARELLI, C. Abrindo a conversa. In: COSCARELLI, Carla Viana (Org.). Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola, 2016.

FERRAZ, D. Língua-linguagem, educação e educação linguística. São Paulo: Pimenta Cultural, 2024.

FERRAZ, D. Educação linguística e transdisciplinaridade. In: PESSOA, R.; SILVESTRE, V.; MONTE MÓR; W. Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil [recurso eletrônico]: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês. 1.ed. - São Paulo: Pá de Palavra, 2018a.

FERRAZ, D. Multiletramentos: epistemologias, ontologias ou pedagogias? Ou tudo isso ao mesmo tempo? In: Multimodalidade e ensino: múltiplas perspectivas. GUALBERTO, C.; PIMENTA S.; SANTOS, Z. (Org.). São Paulo: Pimenta Cultural, 2018b.

FERRAZ, D. Letramento visual: a leitura de imagens nas aulas de inglês. Jundiaí: Paço Editorial, 2012.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 77ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática para a liberdade. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.

JENKINS, H. Piratas de textos: fans, cultura participativa y televisión. Madrid: Paidós, 2010.

KRESS, G.; VAN LEEUWEM, T. Multimodal Discourse: The modes and Media of Contemporary Communication. London: Holder Arnold, 2001.

QUAST, K. Gamificação, ensino de línguas estrangeiras e formação de professores. Revista Brasileira de linguística aplicada, v.20, n. 4, 2020.p. 787-820.

KAPP, K. et al. The Gamification of learning and instruction – Fieldbook. Ideas into practice. San Francisco: Willey, 2014.

MILL, D. Reflexões sobre aprendizagem ativa e significativa na cultura digital. São Carlos: SEaDUFSCar, 2021.

VARGAS, M.L. O fenômeno fanfiction: novas leituras e escrituras em meio eletrônico. Passo Fundo: UPF Editora, 2015.

Published

2025-12-05

How to Cite

Gauto de Sousa Sovernigo, A. C., & Maia Pedro, I. . (2025). Interactive and gamified fanfiction: possibilities for language education. Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, 14(1), 361–377. Retrieved from https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/3916