RPG Pandemic in the Hive and the cognitive and emotional challenges in Basic Education
Abstract
The use of Role Play Game (RPG) as a didactic tool has proven to be an effective methodology for teaching scientific concepts and fostering the emotional development of elementary school students, particularly in contexts related to the pandemic. In three tests conducted with students enrolled in a public school in the state of Mato Grosso, participants went through stages that challenged them to apply knowledge about viruses, vaccines, modes of transmission, and public health, while also developing argumentative and collaborative skills. Even without prior experience with the game, the participants were able to organize themselves and overcome the proposed challenges, demonstrating the effectiveness of RPG in promoting inquiry-based learning and scientific literacy. The playful structure of the game provided a favorable environment for critical debate and informed decision-making, encouraging student engagement. Additionally, the experience proved valuable for the development of socio-emotional skills such as empathy, resilience, and teamwork, which are essential for coping with adverse situations, like those experienced during the pandemic.
Keywords: Elementary Education, Science, Playful Learning, Pandemic, Resilience.
References
ALSOP, S. (ed.). Beyond Cartesian Dualism: Encountering Affect in the Teaching and Learning of Science. Netherlands: Springer Science & Business Media, 2005.
ALVES L; BIANCHIN M. A. O jogo como recurso de aprendizagem. Rev. Psicopedagogia, [S. l.], v.27, n.83, p.282-287, 2010.
ALVES, M. M. S.; PAGAN, A. A. Correlação entre equilíbrio emocional e vulnerabilidade às IST/AIDS num estudo sobre desempenho escolar com adolescentes. Revista de Educação Pública, [S. l.], v. 28, n. 69, p. 793-819, 2019. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/7896. Acesso em: 04/10/2022.
BELOVA, N.; ZOWADA, C. Innovating higher education via game-based learning on misconceptions. Education Sciences, [S. l.], v. 10, n. 9, p. 221, 2020.
BIZARRIA, P, J, N, DA SILVA, J, R, R, T, A Zona de Desenvolvimento Iminente (ZDI): análise de tendência sobre utilização de jogos de RPG em sala de aula de ciências, Anais XIV Encontro Nacional de Pesquisa e Ensino de Ciências - Enpec, Caldas Novas-GO, p.10, 2012-2022.
BROWN, S. L. (2014). Consequences of play deprivation. Scholarpedia, [S. l.], v.9, n.5, p.30449. Disponível em: http://scholarpedia.org/article/Consequences_of_Play_Deprivation. Acesso em: 12/04/2023.
CARVALHO, A. M. P. de. Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [S. l.], v. 18, n. 3, p. 765–794, 2018.
CHASSOT, Á. A Ciência é masculina? Sim senhora. 3. ed. São Leopoldo: Editora UNISINOS, 2004.
CHEN, C.-H., WANG, K.-C., & LIN, Y.-H. The Comparison of Solitary and Collaborative Modes of Game-based Learning on Students’ Science Learning and Motivation. Educational Technology & Society, [S. l.], v.18, n.2, p.237–248, 2015.
DIAS, E.; PINTO, F. C. F. A Educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, [S. l.], v. 28, n. 108, p. 545-554, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-40362019002801080001. Acesso em: 20 set. 2022.
FAJARDO, I. N.; MINAYO, M. C. D. S.; MOREIRA, C. O. F. Educação escolar e resiliência: política de educação e a prática docente em meios adversos. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, [S. l.], v.18, p.761-773, 2010.
FERREIRA, A.; NAVE BENETTI, A. R.; CORRÊA DE ABREU, M. T.; QUEIROZ SCHIMIDT, M. Importância da afetividade no acolhimento das crianças: um olhar especial pós-pandemia. Arandu UTIC, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 285-300, 2022.
GARRIS, R.; AHLERS, R; DRISKELL, J. E. Games, motivation and learning: A research and practice model. Simulation & Gaming, [S. l.], v.33, n.4, p.441-467, 2002.
GATTI, B. A.; SHAW, G. S. L.; PEREIRA, J. G. L. T. Perspectivas para formação de professores pós-pandemia: um diálogo. Práxis Educacional, [S. l.], v. 17, n. 45, p. 511-535, 2021.
HELJAKKA, K. Liberated through teddy bears: resistance, resourcefulness, and
resilience in toy play during the Covid-19 pandemic. International Journal of Play, [S. l.], v. 10, n. 4, p. 387-404, 2021.
JIMÉNEZ‐ALEIXANDRE, M. Pilar; BUGALLO RODRÍGUEZ, Anxela; DUSCHL, Richard A. “Doing the lesson” or “doing science”: Argument in high school genetics. Science education, [S. l.], v. 84, n. 6, p. 757-792, 2000.
LANDERS, R. N.; AUER, E. M., COLLMUS, A. B.; ARMSTRONG, M. B. Gamification science, its history and future: definitions and a research agenda. Simulation & Gaming, [S. l.], v.49, n.3, p.315–337, 2018.
MAHLOW, F,R,P et.al, Um Role Playing Game (RPG) Pedagógico para o ensino de astronomia. Experiências em Ensino de Ciências, [S. l.], v.15, n.3, p. 263-283, 2020.
MAIA, M.V.; SEITIMIYATA, E. O lúdico e as ciências da natureza no ensino médio. In: SILVA, J. F. M. (Org.). O lúdico em redes: reflexões e práticas no ensino de ciências da natureza. Porto Alegre, RS: Editora Fi. 2021, p.12-36, 2021.
NEGREIROS, F.; ROCHA, J. O. Resiliência e Escolarização: processo de enfrentamento das adversidades vivenciadas no Ensino Médio. Revista Psicologia em Pesquisa, [S. l.], v. 12, n. 3, p.1-11, 2018.
PAGAN, A. Entre o bélico e o diplomático: transicionar a ciência como possibilidade de humanizar a educação ambiental. Revista Sergipana de Educação Ambiental, [S. l.], v. 7, p. 1-19, 2020. Especial.
PIRES, Daniela De Oliveira; COMERLATTO, Luciani Paz; CAETANO, Maria Raquel. O neoconservadorismo e as consequências para a democratização da educação pública: A reforma do Ensino Médio e da BNCC. Políticas Educativas, Paraná, v. 12, n. 2, p. 48-60, 2019.
RODRIGUES, L. Z.; MOHR, A. “Tudo deve mudar para que tudo fique como está”:. e-Curriculum, São Paulo , v. 19, n. 4, p. 1483-1512, out. 2021 . Disponível em <http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-38762021000401483&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 17/11/2023.
RODRIGUES-SILVA, J.; ALSINA, Á. Predisposições dos professores sobre a aprendizagem lúdica: implicações para a formação docente. Revista Educação & Formação, [S. l.], v. 7, n. 1, p.1-20, 2022.
SAILER, M.; HOMNER, L. The Gamification of Learning: a Meta-analysis. Educational Psychology Review, [S. l.], v. 32, p. 77-112, 2020.
SILVA, F. T. Currículo de transição: uma saída para a educação pós-pandemia. Educamazônia: Educação, Sociedade e Meio Ambiente, Manaus-AM, v. 24, n. 1, p. 70-77, 2020.
SILVA, M. M. Crítica à formação de competências socioemocionais na escola. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, v. 22, p. 1-20, 2022.
SOUSA, C.; MIRANDA, F.; NIETO, M. C. L.; DORES, R. Educação para a resiliência. Conhecimento & Diversidade, [S. l.], v.6, n.11, p.26-40, 2014.
TAORMINA, R. J. Adult personal resilience: A new theory, new measure, and practical implications. Psychological Thought, [S. l.], v.8, n.1, p. 35–46, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5964/psyct.v8i1.126. Acesso: 12/02/2023.
WILSON, K. A.; BEDWELL, W. L.; LAZZARA, E. H.; SALAS, E.; BURKE, C. S.; ESTOCK, J. L.; CONKEY, C. Relationships between game attributes and learning outcomes: Review and research proposals. Simulation & gaming, [S. l.], v.40, n.2, p.217-266, 2009.
WOUTERS, P.; PAAS, F.; VAN MERRIËNBOER, J. J. G. How to optimize learning from animated models: a review of guidelines based on cognitive load. Review of Educational Research, [S. l.], v.78, n.3, p. 645–675, 2008.
ZANARDI, T. A. C.; SAUL, A. Uma conversa entre Paulo Freire e Alétheia na “Era da Pós-verdade”. In: REIS, M; RODRIGUES, R. Pós verdade e educação. São Carlos: EDUFSCAR, p. 25-52, 2022.
Downloads
Published
Versions
- 2025-12-11 (3)
- 2025-12-10 (2)
- 2025-12-05 (1)