Creativity "at a distance": application of creative tools through digital platforms
Abstract
This article investigates the development of creativity in educational settings, with an emphasis on strategies that enhance creative thinking in online or digitally mediated learning environments. Based on a theoretical review of the historical, sociocultural, and cognitive foundations of creativity, the study analyzes the practical application of tools such as the Morphological Matrix and Action Verbs (SCAMPER/MESCRAI), adapted for a remote seminar. The pedagogical experience made it possible to observe the emergence of different types of thinking, convergent, divergent, practical, and creative, throughout the problem-solving process. The results indicate that the use of open structures and active methodologies fosters the articulation between structured and inventive thinking, promoting a fertile environment for the development of creativity as a transversal competence in higher education.
Keywords: Creativity; Online education; Morphological matrix; Action verbs.
References
ALENCAR, Eunice Soriano; FLITCH, Denise de Souza. Criatividade. Brasília: Editora UnB, 2003.
BAXTER, Mike. Projeto de produto: guia prático para o design de novos produtos. São Paulo: Edgard Blucher, 2008.
BONO, Edward de. Lateral thinking: creativity step by step. New York: Harper Perennial, 2015.
BONSIEPE, Gui. Metodologia experimental: desenho industrial. Brasília: CNPq, Coordenação Editorial, 1984.
CORREIA, A. Emprego da caixa morfológica como técnica de seleção de alternativas no processo de construção de advergames. In: Anais do VIII Brazilian Symposium on Games and Digital Entertainment, 2009.
COURTNEY, Michael; WILHOITE-MATHEWS, Sara. From distance education to online learning: practical approaches to information literacy instruction and collaborative learning in online environments. Journal of Library Administration, [s.l.], 2015.
GARDNER, Howard. Arte, mente e cérebro: uma abordagem cognitiva da criatividade. Porto Alegre: Artmed, 2004.
GOMES, Luis Vidal Negreiros Gomes. Criatividade: projeto, desenho, produto. Santa Maria: sCHDs, 2001.
KNELLER, George F. Arte e ciência da criatividade. São Paulo: IBRASA, 1999.
KUMAR, Vijay. 101 design methods: a structured approach for driving innovation in your organization. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2013.
MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino online emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351–364, jan./abr. 2020.
NAKAGAWA, Masayuki. Criatividade aplicada: técnicas para geração de ideias. São Paulo: Atlas, 2012.
NOVAES, Maria Helena. Psicologia da criatividade. Petrópolis: Vozes, 1980.
OSTROWER, Fayga. Criatividade e processos de criação. 30. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
PRICKEN, Mario. Publicidade criativa. Barcelona: Gustavo Gili, 2009.
SHERRON, Gene T.; BOETTCHER, Judith V. Distance learning: the shift to interactivity. 1997.
VON HIPPEL, Eric. The sources of innovation. New York: Oxford University Press, 1988.
WALLAS, Graham. The art of thought. New York: Harcourt, Brace and Company, 1926.
WHESHSLER, Solange Muglia. Criatividade: descobrindo e encorajando. Campinas: Livro Pleno, 2002.
ZAVADIL, Priscila et al. Possibilidades de uso da matriz morfológica no processo de geração de alternativas em design. In: Anais do 11º P&D Design, Gramado, RS, 2014.
ZINGALES, Mario. A organização da criatividade. São Paulo: EPU, 1978.