Territorial identity in a rural school
reflections from its teachers
Abstract
This study aimed to analyze the territorial identity of Alcides Maia School, located in the rural area of the municipality of Rio Grande/RS, with the objective of understanding the alignment of its pedagogical approaches with the principles of rural education. The research, qualitative in nature, adopted an action research methodology, utilizing pedagogical letters as an instrument for collecting empirical data. The analysis was based on the Teaching Project proposed for rural schools in the municipality of Rio Grande, as well as on an interventionist/participatory approach with the school’s educators, addressing themes such as: the school’s territorial identity, the importance of school identity in the learning process, the integration of local knowledge with the school’s curricular proposal, pedagogical practices related to rural education, and the evaluation of the significance of curriculum study in constructing cultural identity and fostering a sense of belonging to the community. The results indicated that educational approaches should valorize the ethnic context of the school community, emphasizing Black and Indigenous cultures; they also pointed to a consensus that educational strategies are necessary for Alcides Maia School to be genuinely recognized as a rural school.
Keywords: Rural education; Pedagogical approaches; Territory.
References
ARROYO, M. G.; CALDART, R. S. MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. Petrópolis: Vozes, 2011. 214 p.
ASSUMPÇÃO, J. E. Pelotas: escravidão e Charqueadas 1780-1888. Ed. FCM. 2013. 280p.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (LDB). Disponível https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 24 jan.2025.
BORTOLETO, E. J; BERNARDI, L. T. M. S; PELINSON, N. C. P. A educação do campo enquanto um horizonte para o desenvolvimento de um modelo de economia. Polêmica Revista eletrônica. v. 17 n. 1, Mai ,2017. DOI: 10.12957/polemica.2017.28298
CALDART, R. S. Educação do Campo. In Dicionário da Educação do Campo. CALDART, R.S; PEREIRA, I. B; ALENTEJANO, P, F; GAUDÊNCIO, F. (Orgs). São Paulo: Expressão Popular, 2012.
CHARLOT, B. Da relação com o saber - Elementos para uma teoria. Porto Alegre: Editora Artmed, 2000.
OSÓRIO, Helen. O império português no sul da América: estancieiros, lavradores e comerciantes. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.
DERROSSO, G. S; CURY, M. J. F. Elementos de uma identidade territorial: um estudo de caso da cidade de Foz do Iguaçu. Caderno Prudentino de Geografia. Presidente Prudente, n. 41, v. 1, p. 65-85, Jan./Jun. 2019. https://revista.fct.unesp.br/index.php/cpg/article/view/6053/4941
FERNANDES, B. M. Os Campos da Pesquisa em Educação do Campo: espaços e territórios como categorias essenciais. In MOLINA, M. C. Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasília: Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2006.
FREIRE, PAULO. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GRITTI, Silvana Maria. Educação rural e capitalismo. Passo Fundo: UPF, 2003.
LIMA, M. F; ZANLORENZI, C. M. P; PINHEIRO, L. R. Currículo: conceituação do termo. In A função do currículo no contexto escolar. Curitiba: Intersaberes, 2012, p. 21-44
PORTAL DE RIO GRANDE. História e evolução do município. (s.d.) Disponível em: http://riograndevirtual.com.br/cidade/historia/index.html#:~:text=A%20Freguesia%20transformou%2Dse%20rapidamente,Pedro%2C%20tendo%20seus%20limites%20demarcados. Acesso em: 26 jan. 2025.
RIBEIRO, M. Educação Rural. In Dicionário da Educação do Campo. CALDART, R.S; PEREIRA, I. B; ALENTEJANO, P, F; GAUDÊNCIO, F. (Orgs). São Paulo: Expressão Popular, 2012.p. 295- 300.
ROCHA, Jefferson Marçal da; VALENTINI, Lydia Maria Assis Brasil. Escola do Campo: desafios para o enraizamento de uma prática educacional democrática. Jundiaí: Paco Editorial, 2015.
RODRIGUES, E. S. et al. As raízes históricas da desigualdade socioambiental no extremo sul do brasil: um olhar sobre o surgimento da cidade do rio grande. Revista do Lhiste-Laboratório de Ensino de História e Educação, v. 2, n. 3, 2015. https://www.seer.ufrgs.br/revistadolhiste/article/view/59826
SANTOS, A. R., BARBOSA, L. P. Movimentos sociais do campo, práxis política e inclusão em educação: Perspectivas e avanços no Brasil contemporâneo. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v.30 n.3.jan-2022. https://doi.org/10.14507/epaa.30.5974
SANTOS, A. T; MIRANDA, E. F. Educação do rural versus educação do campo: paradigmas e controvérsias. In Seminário Nacional e Seminário Internacional Políticas Públicas, Gestão e Práxis Educacional. Vol. 6, N. 6. 2017. Disponível em: http://anais.uesb.br/index.php/semgepraxis/article/viewFile/7206/6990 Acesso em: 14 mar. 2025.
SANTOS, E. O.; NEVES, M. L. C. Educação do campo e desenvolvimento territorial: reflexões e proposições. Entrelaçando – Revista Eletrônica de Culturas e Educação, Caderno Temático IV, n. 6, v. 1, Ano III, p. 1-10, set./dez., 2012.
SANTOS, J. B; MIGUEL, T. B. Educação do campo: um novo paradigma. In Revista Eventos Pedagógicos. v.3 n.2, Mai-jul., 2012.p 386-398. DOI: https://doi.org/10.30681/reps.v3i2.9211.
SAVIANI, D. Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 7 ed., Campinas, SP: Autores Associados, 2000.
SILVA, V; ANDREOLI, V. M; GONÇALVES, M. B; DAHMER, G. W. Formação de professores em educação do campo: pedagogia do movimento no paradigma emancipatório In Educação, Ciência e Cultura.v.24 n.1, p.53-70, 2019 DOI: https://doi.org/10.18316/recc.v24i1.4574
SMED. Secretaria Municipal de Educação. Rio Grande/ RS. Relação das escolas urbanas de ensino fundamental do município do Rio Grande. Disponível em: <https://www.riogrande.rs.gov.br/smed/> Acesso em: 16 jan. 2025.
SCHUCK, R. J; LORENZON, M. O pensamento de Paulo Freire e a educação do campo na contemporaneidade. In SENHORAS, E.M. Educação do campo: pedagogia, currículo e formação docente. Boa Vista/RR: Iole, 2022, p. 131-137.
SOUZA, M. A. Educação do Campo: Políticas, Práticas Pedagógicas e Produção Científica. 2008. Análise das Práticas Pedagógicas Educ. Soc. v .29 n. 105. Dez., 2008 https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400008
TORRES, L. H. A cidade do Rio Grande: escravidão e presença negra. Biblos, v. 22, n. 1, p. 101-117, 2008. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/ article/view/859 Acesso em: 05 mai. 2025.
VEIGA, I. P. A. Projeto Político Pedagógico: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1995.VICENTINI, Iraci Rambo; MORAES, Denise Rosana da Silva. A construção do projeto político-pedagógico numa perspectiva democrática: limites e possibilidades. 2008. Disponível em: http://www.gestaoescolar.diaadia.pr.gov.br/ arquivos/File/producoes_pde/artigo_iraci_rambo_vicentini.pdf Acesso: 14 mar. 2025.