Young views on school and education
views from the peripheral youth of Viamao/RS
Abstract
The right to education, guaranteed by laws such as the Youth Statute and the Brazilian Education Guidelines and Bases Law, still faces barriers to its effective realization. The objective was to understand how young people from a school on the outskirts of Viamao/RS perceive their schooling space and the importance attributed to education. With a qualitative approach, the methodology adopted was based on field research, with seven observations; and two focus groups, with the participation of twenty students. The demand for listening from youths was evident, reflected in the number of participants, higher than expected. We observed that, despite the difficulties faced, such as unmotivated teachers and low school infrastructure, the youths investigated attach great importance to school, education and socialization, considering them as fundamental elements for carrying out future projects, with quality of life and good job opportunities.
Keywords: Youth; Young people; School; High school; Focus group.
References
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei nº 12.852, de 5 de agosto de 2013. Institui o Estatuto da Juventude e dispõe sobre os direitos dos jovens, os princípios e diretrizes das políticas públicas de juventude e o Sistema Nacional de Juventude - SINAJUVE. Brasília, 5 ago. 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12852 Acesso em: 30 de jan. 2025.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução n° 510, de 7 de abril de 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 30 de jan. 2025.
BUNGENSTAB, G. C. Quem são os jovens do ensino médio? Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, 2021. DOI: 10.22456/2595-4377.110445.
DAYRELL, J. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p. 1105-1128, 2007.
DAYRELL, J. T.; JESUS, R. E. de. Juventude, Ensino Médio e os Processos de Exclusão Escolar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 37, n. 135, p. 407–423, maio 2016.
FUNDAÇÃO ROBERTO MARINHO. Juventudes Fora da Escola. Rio de Janeiro, 2024. Disponível em: https://fundacaorobertomarinho.org.br/ Acesso em: 30 de jan. 2025.
GIL, Antonio Carlos et al. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GUTIÉRREZ BONILLA, M. L. Dossiê Juventudes e Educação – Prefácio: Um esforço a que não devemos renunciar: a educação para a liberdade de todos. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, 2021. DOI: 10.22456/2595-4377.112945.
MARGULIS, M.; URRESTI, M. La juventud es más que una palabra. In: ARIOVICH, L (Ed.). La juventud es más que una palabra: ensayos sobre cultura y juventud. Buenos Aires: Biblos, 1996. p. 13-30. 92
MINAYO, M. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.
OLIVEIRA, V. H. N. (Org.). Geografias das Juventudes. Porto Alegre: GEPJUVE, 2023
ORTIZ, I. R. G.; COLUSSI, L. A. da F. Os jovens entre a escola e o trabalho: tensões e contradições. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 34, n. 1, 2021.
PAIS, J. M. Das regras do método, aos métodos desregrados. Tempo Social, São Paulo, v. 8, n. 1, p. 85–111, jan. 1996.
SANTOS, M. A natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1996.
SPOSITO, M. Juventude e Educação: Interações entre a Educação Escolar e a Educação Não-Formal. Educação e Realidade, Porto Alegre, 2008, p. 83-88.
SILVA, G.; OLIVEIRA, V.H.N. Quem são os jovens que vivenciam o “novo” Ensino Médio? Um estudo de caso em Porto Alegre/RS. Revista Educar Mais, v. 7, p. 915–930, 2023.
TOMAZETTI, E. M.; SCHLICKMANN, V. Escola, ensino médio e juventude: a massificação de um sistema e a busca de sentido. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 331–342, abr. 2016.