Pact for literacy: whose?

Authors

Abstract

This research examines the implementation of the Structured Teaching System (SEE) in a public school network in Greater Porto Alegre/RS, since 2019, for literacy. The main objective is to reflect on the structured teaching proposal, addressing its formation, execution, and results in a school within the network, and critically evaluate its impacts on the teaching-learning process of inclusive children. The study's justification lies in the need to assess how the structured model influences student development and to propose adjustments that ensure inclusive and effective literacy. The qualitative methodology included interviews with six teachers, who reported a lack of flexibility and the model's inadequacy to meet individual student needs. Continuing education was perceived more as technical training than genuine professional development. The study highlights the importance of an educational approach that values local context and teacher autonomy, aligned with decolonial pedagogy and a more inclusive education adapted to regional realities.

Keywords: Literacy; Structured teaching system; Continuing education; Decolonial pedagogy; Standardized teaching.

Author Biographies

André Luciano Alves, Faculdades Integradas de Taquara (Faccat)

Doutor em Educação pela Universidade La Salle (UniLasalle). Professor das Faculdades Integradas de Taquara (Faccat).

Andrea da Silva Avanze, Universidade LaSalle (Unilasalle)

Doutora em Educação pela Universidade LaSalle (Unilasalle). Orientadora pedagógica na Educação Básica Municipal. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa em Educação Intercultural (GPEI).

References

ARIAS, P. Corazonar: uma antropologia comprometida com la vida. Quito: Abya Yala, 2010.

FAGUNDES, F. Pacto Viamão pela alfabetização:a implementação do Sistema de Ensino Estruturado do Instituto Alfa e Beto no município de Viamão. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2022.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREITAS, M. A.; OLIVEIRA, L. M. Ética e metodologia da pesquisa em educação. In: Metodologia da Pesquisa em Educação. São Paulo: Cortez, 2010.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2010.

IMBERNÓN. F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.

LIMA, I. A adoção de “programas de intervenção pedagógica” e as novas dinâmicas no trabalho docente: uma análise a partir de três escolas estadual no Rio Grande Sul. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2011.

MINAYO, M. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. São Paulo: Vozes, 2019.

OLIVEIRA, J. Alfabetização de crianças e adultos: novos parâmetros. Belo Horizonte: Alfa Educativa, 2004.

OLIVEIRA, J. Manual de consciência fonêmica. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2010.

OLIVEIRA, J. Manual de orientação do Programa Alfa e Beto. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2011.

OLIVEIRA, J. Manual de orientação do Programa Alfa e Beto. Brasília: Instituto Alfa e Beto, 2013.

SOARES, G. Programa Alfa e Beto: as tessituras do saber-fazer docente. In: PERFEITO. M. (Org). Fazeres-saberes na alfabetização: desafios do ensino da leitura e da escrita em cotidianos escolares. Campo Grande: Editora Inovar, 2020.

SILVA, G.; MACHADO, J. Saberes em Diálogo um programa de formação continuada em rede: Universidade e Educação Básica. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28(68), 2020. Disponível em: <http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/4937> Acesso em 19 de abr. 2024.

SILVA. N. Alfabetizar ou seguir o manual? Algumas reflexões sobre a formação da professora alfabetizadora e sobre alguns materiais de orientação em um programa de ensino estruturado. (Trabalho de Conclusão de Curso). Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2019.

Published

2024-11-26