Pedagogical practices and learning assessment in PROEJA:

the integrated curriculum constituted in teaching action

Authors

Abstract

This paper is the result of master's research into the integrated curriculum of the National Program for the Integration of Professional Education with Basic Education in the Youth and Adult Education modality (PROEJA). It focuses on the conceptions of teachers of a Technical Course in Elderly Care Integrated into High School at the Federal Institute on teaching methodologies, pedagogical practices, and learning assessment. The aim is to understand the extent to which teaching practices and assessment can contribute to developing the Program's integrated curriculum in convergence with the specificities of Youth and Adult Education. This is a qualitative, exploratory, and descriptive study, using interviews and document analysis as procedures. Bardin's (2016) content analysis (CA) was used to analyze the data. Among the results, we observed the diversity of actions present in the context of the course studied, which even transposes the classroom space, but also the coexistence of pedagogical perspectives ranging from Popular Education and circular movements to the choice of measurement instruments and objective results.

Keywords: Evaluation; Integrated curriculum; Youth and adult education; Teaching methodologies; PROEJA.

Author Biographies

Gabriel Silveira Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS). Atua como Técnico Administrativo em Educação no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS/Campus Osório). Pesquisador vinculado aos Grupos de Pesquisa Formação de Professores e Educação, Trabalho e Cidadania, ambos do IFRS.

Sita Mara Lopes Sant' Anna, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Foi Vice-Reitora da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (Gestão 2011 a 2014). Professora Adjunta da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), atuando na Licenciatura em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação- (PPGED). Líder do grupo de pesquisa do CNPq Educação de Jovens e Adultos: docência, formação e processos pedagógicos da EJA.

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BARRETTA, C.; SILVA, P. J.; MONTEIRO JÚNIOR, L.A. O uso de metodologias ativas no Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na modalidade Educação de Jovens e Adultos (EJAEPT). EJA em Debate. Florianópolis, n. 14, p. 1 – 22, jul./dez. 2019. Disponível em: <https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/2613/pdf1>. Acesso em 08 jun. 2024.

BRASIL. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na modalidade da Educação de Jovens e Adultos. Documento Base, Brasília: Agosto de 2007. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf>. Acesso em: 05 jun. 2024.

DIAS SOBRINHO, J. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 13, n. 1, p. 193- 207, mar. 2008. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/aval/v13n1/a11v13n1>. Acesso em: 07 jun. 2024.

HOUAISS, A.; VILLAR, M.S.; FRANCO, F.M.M. Pequeno Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2015.

IFRS. Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Cuidados de Idosos Integrado ao Ensino Médio na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos. Alvorada, 2018. Disponível em: <https://expansao.ifrs.edu.br/site/midias/arquivos/2018323154643304proejacuidadosdeidosos_semestral.pdf>. Acesso em 18 jul. 2019.

LOPES, K.M.V.; SOUZA, N.M.P. A AVALIAÇÃO NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL DE JOVENS E ADULTOS. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, Cuiabá, Brasil, v. 9, n. 2, p. e21061, 2021. DOI: 10.26571/reamec.v9i2.12788.

LORDÊLO, J.A.; ROSA, D.L.; SANTANA, L.A. Avaliação processual da aprendizagem e regulação pedagógica no Brasil: implicações no cotidiano docente. Revista FACED, Salvador, n. 17, p. 13 – 33, Jan/Jun. 2010. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/entreideias/article/view/4555/3806>. Acesso em 07 jun. 2024.

MORAES, D.A.F. Prova: instrumento de avaliação formativa a serviço da regulação do ensino e da aprendizagem. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 22, n. 49, p. 233-258, maio/ago. 2011. Disponível em: <http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1636/1636.pdf>. Acesso em: 07 jun. 2024.

RODRIGUES, T.D.F.F.; OLIVEIRA, G.S.; SANTOS, J.A. As pesquisas qualitativas e quantitativas na educação. Revista Prisma, v. 2, n. 1, p. 154-174, 25 dez. 2021. Disponível em: <https://revistaprisma.emnuvens.com.br/prisma/article/view/49>. Acesso em: 12 jun. 2024.

ROSA, M.V.F.P.C.; ARNOLDI, M.A.G.C. A entrevista na pesquisa qualitativa: mecanismos para validação dos resultados. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. 113 p.

SANTOMÉ, J.T. Globalização e Interdisciplinaridade: o currículo integrado. Tradução Cláudia Schilling. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

SILVA, K.A.; BARTHOLOMEU, M.A.N.; CLAUS, M.M.K. Auto-avaliação: uma alternativa contemporânea do processo avaliativo. Rev. Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p. 89-115, 2007. Disponível em:<http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-63982007000100006&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 09 jun. 2024.

Published

2024-11-26