DigiEdu: a platform for online courses

Authors

Abstract

This paper presents the proposal of development of a platform for the creation and distribution of online courses. The main objective of this work is to develop a tool for providing content on software development, software architecture, and DevOps, offering platform users an intuitive way to develop their skills in the aforementioned areas and positively impacting their personal and career development. The development of the DigiEdu platform was carried out successfully and its validation provided positive feedback that included the proposed solution.

Keywords: Online courses; Distance education platform; Software development.

Author Biographies

Matheus Vinicius Mallmann, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Bacharel em Sistemas de Informação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/Campus Frederico Westphalen)

Sidnei Renato Silveira, Universidade de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Associado II do Departamento de Tecnologia da Informação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/Campus de Frederico Westphalen).

Vinicius Gadis Ribeiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS/Campus Litoral Norte)

Doutor em Ciências da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor Adjunto do Departamento Interdisciplinar do Campus Litoral Norte da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Também atua como professor permanente junto ao Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (PPGDesign/UFRGS).

References

ALURA (2023). Como funciona estudar com os cursos de tecnologia online da Alura? Disponível em: https://www.alura.com.br/como-funciona. Acesso em: 13 maio. 2023.

AWS (2023). Cloud Computing Services - Amazon Web Services (AWS). Disponível em: https://aws.amazon.com/. Acesso em: 17 maio 2023.

CRIATIVA EAD (2023). Ensino a distância no Brasil: crescimento, investimento, desafios e futuro. Disponível em: https://www.criativaead.com.br/blog/ensino-a-distancia-no-brasil. Acesso em: 17 maio. 2023.

DISCORD (2023). Discord: A New Way to Chat with Friends & Communities. Disponível em: https://discord.com/. Acesso em: 01 nov. 2023.

DOCKER (2023). Docker: Accelerated, Containerized Application Development. Disponível em: https://www.docker.com/. Acesso em: 17 maio 2023.

FULL CYCLE (2023). Full Cycle. Disponível em: https://fullcycle.com.br. Acesso em: 13 maio. 2023.

FFMPEG (2023). About FFmpeg. Disponível em: <https://ffmpeg.org/about.html>. Acesso em: 05 setembro 23.

GO (2023). A linguagem de programação Go. Disponível em: https://go.dev/. Acesso em: 17 maio. 2023.

GRPC (2023). Uma estrutura RPC universal de código aberto e de alto desempenho. Disponível em: https://grpc.io/. Acesso em: 30 setembro 2023.

SOLIDES (2023). Home office: o que é e como implementar na sua empresa? Disponível em: https://blog.solides.com.br/home-office/. Acesso em 15 junho 2023.

INEP (2022). Ensino a distância cresce 474% em uma década. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/noticias/censo-da-educacao-superior/ensino-a-distancia-cresce-474-em-uma-decada. Acesso em: 01 maio 2023.

MARTINS, G.; CORNACCHIONE, E. Item de Likert e Escala de Likert. Revista Contabilidade Vista & Revista, v. 32, n. 1, p. 1-5, jan./abr. 2021. Disponível em: https://revistas.face.ufmg.br/index.php/contabilidadevistaerevista/article/view/6776/3283. Acesso em: 30 nov. 2023.

MINHABIBLIOTECA.COM.BR (2021). Principais desafios da educação a distância no Brasil: quais são e o que fazer para superá-los. Disponível em: https://minhabiblioteca.com.br/blog/desafios-da-educacao-a-distancia-no-brasil/. Acesso em: 03 maio 2023.

MONGODB (2023). MongoDB: The Developer Data Platform. Disponível em: https://www.mongodb.com/. Acesso em: 17 maio 2023.

NEXT.JS (2023). Next.js by Vercel: The React Framework for the Web. Acesso em: 17 maio 2023.

PLANNETAEDUCACAO.COM.BR (2020). Formação continuada e tecnologia: como se manter atualizado. Disponível em: https://www.plannetaeducacao.com.br/portal/formacao-continuada/a/330/formacao-continuada-e-tecnologia-como-se-manter-atualizado. Acesso em: 13 maio 2023.

REACT (2023). React. Disponível em: https://react.dev/. Acesso em: 17 maio 2023.

REDIS (2023). Redis. Disponível em: https://redis.io/. Acesso em: 17 maio 2023.

RIBEIRO, V. G.; ZABADAL, J. R. (2010). Pesquisa em Computação. Porto Alegre: UniRitter.

UCHÔA, J, P (2023). Evolução da metodologia do desenvolvimento de sistemas. Disponível em: http://www.linhadecodigo.com.br/artigo/2108/evolucao-da-metodologia-do-desenvolvimento-de-sistemas.aspx. Acesso em: 16 maio 2023.

UDEMY (2023). Udemy Online Courses: Learn Anything, On Your Schedule. Disponível em: https://www.udemy.com. Acesso em: 17 maio 2023.

YIN, R. K. (2015). Estudo de Caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman.

VELEPUCHA, V.; FLORES, P. A survey on microservices architecture: Principles, patterns and migration challenges. IEEE Access, 2023. Disponível em: https://ieeexplore.ieee.org/document/10220070. Acesso em: 02 set. 2023.

Published

2024-11-26