Health professional knowledge about biosafety in the aesthetic area

Authors

  • Juliana Marise Cardoso Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)
  • Rosamaria Rodrigues Garcia Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS) https://orcid.org/0000-0001-9454-6810
  • Amanda Costa Araujo Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Abstract

The knowledge about biosafety aspects, that is, the possibilities and risks of disease transmission, notions of hygiene and infrastructure is fundamental in the training of health professionals and the quality of provision of this type of service. The research objective is to carry out a documentary survey of the complaints received by the National Surveillance Agency and the main service problems of interest to health. Furthermore, identify how professionals obtained biosafety concepts and practices in their training. The methodology is a cross-sectional, quantitative study, applying a form on biosafety and health regularization. Results among the 50 pharmacists interviewed, the three least observed topics when learning the biosafety discipline are related to the items: how to create the Health Solid Waste Management Plan (PGRSS) (14%), sanitary requirements to request a sanitary permit (12%) and how to register with the company that collects infectious waste (6%). In short, gaps were observed on the topic of biosafety among those interviewed, pointing out the importance of continuing education for those professionals.

Keywords: Educational product; Biosafety; Higher education; Health risk.

Author Biographies

Juliana Marise Cardoso, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Mestre em Inovação no Ensino Superior em Saúde pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Docente nos cursos de pós-graduação para Profissionais da Saúde da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS).

Rosamaria Rodrigues Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutora em Ciências pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (USP). Docente da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS), atuando como gestora e docente do Programa de Mestrado Profissional em Inovação no Ensino Superior em Saúde e como docente na Graduação em Fisioterapia. Também é docente do Programa de Pós-Graduação Lato Sensu em Gerontologia do Centro Universitário São Camilo.

Amanda Costa Araujo, Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS)

Doutora em Fisioerapia pela Universidade da Cidade de São Paulo (UNICID). Atualmente é pesquisadora no Programa de Mestrado Profissional em Inovação no Ensino Superior em Saúde da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (PPGES/USCS).

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Published

2024-11-26