Gamification in professional and technological education

a scientometric analysis of Brazilian production

Authors

Abstract

Gamification has been gaining prominence in the educational context. In this sense, understanding how it has been used within the scope of Professional and Technological Education (EPT) can contribute to the formation of more active and critical subjects. Thus, the present work consists of a scientometric analysis of Brazilian productions on this topic in the last 10 years. The analysis database was the CAPES journal portal, with the search engines for analysis being the descriptors “gamification AND EPT”, “gamified activity AND EPT” and “gamification”. A total of 409 works returned from the search, which were initially analyzed according to the inclusion/exclusion criteria, resulting in 49 articles. Next, the criteria was used to read the titles of each production and select those in which the descriptors must be present and which had text in Portuguese. Of the 49 initial works, 38 productions remained that served as the basis for the preparation of this work. The returning data allows us to infer the need to address this topic within the scope of Professional Education. The majority of researchers in the area are women and the Southeast region stands out in research.

Keywords: Gamified activities; Active methodologies; Innovative pedagogical practices.

Author Biographies

Claudia Smaniotto Barin, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Pós-doutora em Eletroquímica pelo Instituto de Química de São Carlos na Universidade de São Paulo (IQSC/USP) e pós-doutora em Engenharia Elétrica pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Doutora em Química (Físico-Química) pela Universidade de São Paulo (USP). Atualmente é Professora Associada do Departamento de Química da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Luane Nunes Trindade, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Tiago de Medeiros Prestes, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Coordenador do Curso Técnico em Administração do SENAC.

Alejandro Javier Lezcano Schwarzkopf, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

 

Rogério Turchetti, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Informática pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor Adjunto da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Ricardo Machado Ellensohn, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Pós-Doutor em Síntese Quiral (Compostos com atividade biológica) pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor em Síntese Orgânica (Organometálicos e Síntese Total) pela Universidade de São Paulo (USP). Professor Adjunto na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do (CTISM/UFSM).

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Published

2023-12-29