Between the past and the new directions of pedagogy

epistemology and formative interfaces

Authors

Abstract

This work aims to understand the direction of Pedagogy as a science of education today, examining its new meanings, meanings and expectations, as well as the interfaces with the new training paradigms that arise, among them, humanism, in order to revisit the professional profile that meets the premises of an integral formation of the human being. It is a qualitative research, bibliographical review and documentary research, based on the examination of four Pedagogical Projects of the Pedagogy Course. The results of the article are: a) Broad epistemological examination of Pedagogy as a Science of Education; b) Analysis of the current training bases that support the course; c) Proposing curricular arrangements, insights and routes for the Pedagogy course and for the profile of the pedagogue in the face of the new paradigms that are emerging. The article contributes to the advancement of new training arrangements for the Pedagogy course, given the expectations of forging a better generation of human beings.

Keywords: Pedagogy; Education Science; New formative interfaces.

Author Biographies

Sheyla Maria Fontenele Macedo, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Educação pela Universidade de Lisboa (UL).  Docente efetiva da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (CAPF/UERN) junto ao Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UERN).

Iandra Fernandes Caldas, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Doutora em Letras pelo PPGL/CAPF da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Docente efetiva da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN) junto ao Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/ UERN). Chefe do Departamento de Educação (DE/CAPF).

References

AGECOM/UERN. Uern obtém nota 04 no IGC e se consolida como instituição de referência no País. Mossoró: Agecom/UERN, 2023. Disponível em: https://portal.uern.br/blog/uern-obtem-nota-4-no-igc-e-se-consolida-como-instituicao-de-referencia-no-pais/ Acesso em: 22 out. 2023.

BEILLEROT, J. (org.). A sociedade pedagógica. Porto: Rés Editora, 1985.

BOUFLEUER, J. P. Pedagogia da ação: uma leitura de Habermas. Ijuí: Editora Unijuí, 1997.

CASTELLS, M. A sociedade em rede: a era da informação - economia, sociedade e cultura. 8. ed. Tradução Ronêncio Venâncio Majer. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

FRANCO, M. A. do R. S. Pedagogia como ciência da educação. 2ed. ver. ampl. São Paulo: Cortez, 2008.

GIL, A.C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho – o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 12.ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MACEDO, S.M.F. A formação ética profissional do pedagogo na realidade brasileira. Tese (Doutorado em Educação). Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Lisboa, p. 538. 2018. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/40071. Acesso em: 21 mar. 2023.

MORIN, E. A Cabeça Bem-Feita: Repensar a Reforma, Reformar o Pensamento. 21.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2014.

MORIN, E. Os Sete Saberes Necessários à Educação do Futuro. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2002.

MORIN, E. Introdução ao Pensamento Complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015a.

MORIN, E. A Via para o Futuro da Humanidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2013.

MORIN, E. O Método 1: A Natureza da Natureza. Porto Alegre: Sulina, 2016.

MORIN, E. O Método 3: O Conhecimento do Conhecimento. 5. ed. Tradução Juremir Machado da Silva.Porto Alegre: Sulina, 2015b.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António (org.). Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1992. p.11-30.

PECOTCHE, C.B.G. Bases para sua conduta. 22. ed. São Paulo: Logosófica, 2015b.

PECOTCHE, C.B.G. Curso de Iniciação logosófica. 21. ed. São Paulo: Editora Logosófica, 2017.

PECOTCHE, C.B.G. Logosofia, Ciência e Método.12. ed. São Paulo: Logosófica, 2013.

PECOTCHE, C.B.G. O mecanismo da vida consciente.16. ed. São Paulo: Logosófica, 2015a.

PIMENTA, S. G. Panorama atual da Didática no quadro das Ciências da Educação, Pedagogia e Didática. In: PIMENTA, S.G. (coord.). Pedagogia: ciência da educação? 6.ed. São Paulo: Cortez, 2011. (p. 47-84)

UERN. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia, Campus Assú/RN. Pau dos Ferros: Departamento de Educação, 2019a. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/proeg-projetos-pedagogicos-assu/arquivos/4229pedagogia_campus_de_assu_ppc_completo.pdf Acesso em: 22 out. 2023.

UERN. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia, Campus Central, Mossoró/RN. Mossoró: Faculdade de Educação, 2019b. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/proeg-projetos-pedagogicos-central/arquivos/4226ppc_pedagogia_2019_com_termo_de_homogaa%C2%A7a%C2%A3o.pdf Acesso em: 22 out. 2023.

UERN. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia, Campus Patu/RN. Pau dos Ferros: Departamento de Educação, 2021. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/patu-pedagogia-projeto-pedagogico/arquivos/1515ppc_pedagogia_patu_homologado.pdf Acesso em: 22 out. 2023.

UERN. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia, Campus Pau dos Ferros/RN. Pau dos Ferros: Departamento de Educação, 2019c. Disponível em: https://www.uern.br/controledepaginas/documentos-legislacao-consepe/arquivos/5105resolucao_n0_2019_031___consepe___aprova_o_ppc_de_graduacao_em_pedagogia_licenciatura_presencial_vinculado_ao_capf_anexo.pdf Acesso em: 22 out. 2023.

Published

2023-12-29