Study engagement and self-efficacy among Biological Sciences students

Authors

Abstract

This study aims to analyze the intensity and the relationship between engagement in studies and self-efficacy among university students of Biological Sciences. Two scales were used for this purpose, the Ultrecht Work Engagement Scale (UWES-S-17) and the Perceived General Self-Efficacy Scale (GSE), in a non-probabilistic sample of ninety-five students. Data processing have combined descriptive statistics, correlation analysis, hypothesis testing, and multivariate analysis configured as Multiple Linear Regression (MLR). Results showed a strong relationship between engagement and self-efficacy, showing that 58% of self-efficacy beliefs are explained by engagement in studies and that post-graduate students have greater self-efficacy and engagement when compared to students from the graduation level. The conclusions recommend bringing undergraduate and graduate courses closer together to strengthen self-efficacy, balancing personal and institutional resources and seeking to develop a challenging environment that favors engagement in studies

Keywords: Biological sciences; Engagement; Self-efficacy; Student engagement; UWES.

Author Biographies

Atila Carolina Moraes da Silva, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Graduada em Administração pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atualmente é auxiliar administrativa da Universidade Federal do Pará (UFPA)

Marliane Gonçalves Cardoso, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Graduada em Administração pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

Carlos André Corrêa de Mattos, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em Ciências Agrárias pela Universidade Federal Rural da Amazônia (UFRA). Professor da Faculdade de Administração (FAAD) e do Mestrado em Administração (PPGAD) da Universidade Federal do Pará (UFPA).

Luís Alberto Monteiro de Barros, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo (USP). Professor adjunto da Faculdade de Administração da Universidade Federal do Pará (UFPA).

Maria Luiza Rodrigues Moreira, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Mestranda em Administração pela Universidade Federal do Pará (UFPA).

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Published

2023-12-29