Global health in graduate nursing programs in Brazil

contemporary challenges

Authors

Abstract

The study tried to identify and analyze the presence of the global health theme in academic activities of graduate nursing programs in Brazil in the current days. It’s an exploratory-descriptive study, with a mixed approach, in which data were collected from the program’s websites and analyzed based on inferences supported by a theoretical framework relevant to the topic. Of the 79 programs evaluated by the Nursing area, only eight offer disciplines that address the theme of global health. The themes addressed in the eleven disciplines surveyed are related to public policies and practices or nursing care; two of them are aimed at Portuguese-speaking countries, five at Latin American countries (or border regions) and only one is dedicated to the topic of the pandemic. Despite the importance of the topic, especially as a result of the COVID-19 pandemic, global health has not yet received due importance in the context of postgraduate nursing. The results presented indicate the need to strengthen the theme of global health for Brazilian Nursing.

Keywords: Global health; Nursing; Nursing research; Health education; Nursing post graduation.

Author Biographies

Priscila Tadei Nakata Zago, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda do  Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Fernanda Carlise Mattioni, Grupo Hospitalar Conceição

Doutora em Enfermagem pelaUniversidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Enfermeira do Serviço de Saúde Comunitária do Grupo Hospitalar Conceição

Michele Neves Meneses, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Rosana Maffacciolli, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora Adjunta da Escola de Enfermagem na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Bruna dos Passos Gimenes, Universidade do Vale do Rio Sinos (UNISINOS)

Residente de Enfermagem com ênfase em Saúde Mental na Universidade do Vale do Rio do Sinos (UNISINOS)

José Gabriel Ferroni Leão, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduando em Enfermagem na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bolsista de Iniciação Científica (IC).

Liliane Spencer Bittencourt Brochier, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Graduanda em Saúde Coletiva na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Bolsista de Iniciação Científica (IC).

Camilo Darsie, Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC)

Pós-doutorado em Educação e Saúde Coletiva. Doutor em Educação. Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul (UNISC) e docente do curso de Medicina na mesma universidade.

Cristianne Maria Famer Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora Associada daEscola de Enfermagem da UFRGS. 

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Published

2023-12-29