Stellar astrophysics:
conception of participants in a scientific dissemination activity
Abstract
This is an article from the field of science education that investigates the use of stellar Astrophysics themes in scientific dissemination and physics teaching activities. During its course, the educational possibilities of working with stellar Physics in educational actions for the learning process of laws and scientific concepts in this area were analyzed. A bibliographic review of the scientific literature was carried out didactic resources that could be useful in remote education for Astronomy teaching. During this research, a scientific dissemination activity on concepts of stellar Astrophysics was structured, which was implemented remotely, over the internet, due to the Covid-19 pandemic. The answers given by N=27 participants to a questionnaire made available online during the presentation helped to better understand people's different conceptions and ideas about topics related to the study of the stars and adjacent areas. In general, the data revealed that there is great public interest in Astronomy, Astrophysics and Cosmology. Furthermore, the results indicated the relevance for the learning process of the approximation between school knowledge and the students' interests in the topics covered.
References
AGUIAR, R. R. Tópicos de Astrofísica e Cosmologia. São Paulo: Mestrado - USP, 2010. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/81/81131/tde-25012011-112911/pt-br.php>. Acesso em: 10 out. 2021.
ALBUQUERQUE, A.; QUINAN, R. Crise epistemológica e teorias da conspiração: o discurso anti-ciência do canal “professor terra plana”. Revista Mídia e Cotidiano, v. 13, n. 3, p. 83-104, 2019. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/38088/22345>. Acesso em: 30 nov. 2021.
BANDECCHI; M.; HORVATH; J. E.; BRETONES, P. S. O equilíbrio estelar e a existência de uma massa máxima para as estrelas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 3, e20180250, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2018-0250>. Acesso em: 14 out. 2021.
BATISTA, C. A. S.; SIQUEIRA, M. A inserção da Física Moderna e Contemporânea em ambientes reais de sala de aula: uma sequência de ensino-aprendizagem sobre a radioatividade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n. 3, p. 880-902, 2017. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n2p414>. Acesso em: 14 out. 2021.
BAZETTO, M. C. Q.; BRETONES, P. S. A Cosmologia em teses e dissertações sobre Ensino de Astronomia no Brasil. Em: Anais do I Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: <https://www.sab-astro.org.br/wp-content/uploads/2017/04/SNEA2011_TCP30.pdf>. Acesso em: 12 out. 2021.
BONFIM, C. S.; GARCIA, P. M. P. Investigando a “Terra plana” no YouTube: contribuições para o ensino de Ciências. Revista de Ensino em Ciências e Matemática (REnCiMa), v. 12, n. 3, 2021. Disponível em: <https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2892>. Acesso em: 30 nov. 2021.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais – Ensino Médio: Parte III – Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias. Brasília, DF: Ministério da Educação – Secretaria de Educação Média e Tecnológica, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf>. Acesso em: 11 out. 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, DF: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 30 nov. 2021.
BUENO, W. Jornalismo científico. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 37, n. 9, p. 1420-1427, 1985. Disponível em: <https://biopibid.ccb.ufsc.br/files/2013/12/Jornalismo-cient%C3%ADfico-conceito-e-fun%C3%A7%C3%A3o.pdf>. Acesso em: 13 out. 2021.
CACHAPUZ, A.; PRAIA, J.; JORGE, M. Da educação em ciência para às orientações para o ensino das ciências: Um repensar epistemológico. Ciência e Educação, v. 10, n. 3, p. 363-381, 2004. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300005>. Acesso em: 10 out. 2021.
CASTRO, M. T.; SILVA, M. Q.; BRITO, A. C. Montagem e utilização de um radiotelescópio amador utilizando arduíno para o estudo de sinais emitidos do espaço. Em: Anais do VI JOINBR - Encontro de Jovens Investigadores, Salvador, 2019. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/49952>. Acesso em: 12 out. 2021.
COVOLAN, S. C. T.; SILVA, D. Entropia no ensino médio: utilizando concepções prévias dos estudantes e aspectos da evolução do conceito. Ciência & Educação, v. 11, n. 1, p. 98-117, 2005. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ciedu/v11n1/09.pdf>. Acesso em: 11 out. 2021.
DAMASCENO JÚNIOR, J. A.; ROMEU, M. C. O planetário como recurso didático para o ensino de Astronomia e de uma alfabetização científica à luz da Base Nacional Comum Curricular. # Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia, Canoas, v. 8, n. 1, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3264>. Acesso em: 10 out. 2021.
DAMINELI, A.; STEINER, J. O Fascínio do Universo. 1. ed. São Paulo: Odysseus, 2010.
DELICATO, J. P. Ambientação em ficção científica para a divulgação da Astronomia. São Paulo: Dissertação de Mestrado – USP, 2017.
FERREIRA, E. C. Inclusão de Astrofísica e Cosmologia no ensino médio: uma motivação ao estudo de ciências. Presidente Prudente, SP: TCC - UNESP, 2011. Disponível em: <https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/149279/000875964.pdf?sequence=1>. Acesso em: 14 out. 2021.
FERREIRA, G. K.; CUSTÓDIO, J. F. Influência do domínio afetivo em atividades de
resolução de problemas de física no ensino médio. Latin-American Journal of Physics Education, v. 7, n. 3, 2013. Disponível em: <https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.668.4770&rep=rep1&type=pdf>. Acesso em: 30 nov. 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FRÓES, A. L. D. Astronomia, Astrofísica e Cosmologia para o Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 3504;3504-15, 2014. Disponível em: <http://www.sbfisica.org.br/rbef/pdf/363504.pdf>. Acesso em: 13 out. 2021.
GAIO, R. Metodologia da Pesquisa e Produção do Conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2008.
GALILEI, G. Diálogo sobre os dois máximos sistemas do mundo Ptolomaico e Copernicano. São Paulo: Editora 34, 2011.
GALVÃO, M. C. B. O levantamento bibliográfico e a pesquisa. Em: GUIMARÃES, V.; HUSSEIN, M. S. Nucleossíntese dos elementos e Astrofísica nuclear. Revista USP, São Paulo, n.62, p. 74-87, junho/agosto 2004. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13343/15161>. Acesso: 14 out. 2021.
FRANCO, L. J.; PASSOS, A. D. C. (orgs.). Fundamentos de Epidemiologia. Barueri: Manole, 2011.
HORVATH, J. E. Uma proposta para o ensino da Astronomia e Astrofísica estelares no Ensino Médio. Revista Brasileira para o Ensino de Física, v. 35, n. 4, p. 1-8, 2013.Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1806-11172013000400012>. Acesso em: 12 out. 2021.
LANGHI, R. Ideias de senso comum na Astronomia. Anais do 7o Encontro Nacional de Astronomia, Brotas, 2004. Acesso em: <http://www.telescopiosnaescola.pro.br/langhi.pdf>. Acesso em: 11 out. 2021.
LANGHI, R.; NARDI, R. Formação de professores e seus saberes disciplinares em Astronomia essencial nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 12, n. 2, p. 205-224, 2010. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/epec/v12n2/1983-2117-epec-12-02-00205.pdf>. Acesso em: 10 out. 2021.
LOUREIRO, J. M. M. Museu de ciência, divulgação científica e hegemonia. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n. 1, 2003. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ci/v32n1/15976.pdf>. Acesso em: 12 out. 2021.
MACIEL, W. J. Introdução à Estrutura e Evolução Estelar. São Paulo: EDUSP, 1999.
MARCOM, G. S.; MEGID NETO, J. Pesquisas sobre concepções prévias no ensino de Física: uma revisão de periódicos brasileiros (1980-2011). Anais do XX Simpósio Nacional de Ensino de Física (SNEF), 2013. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/344390373_Pesquisas_sobre_concepcoes_previas_no_ensino_de_Fisica_uma_revisao_de_periodicos_brasileiros_1980-2011>. Acesso em: 13 out. 2021.
MARTINHO, T.; POMBO, L. Potencialidades das TIC no ensino das Ciências Naturais - Um estudo de caso. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, v. 8, n. 2, p. 527-538, 2009. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/28319842_Potencialidades_das_TIC_no_ensino_das_Ciencias_Naturais_-_um_estudo_de_caso>. Acesso em: 14 out. 2021.
MILANY; I. G.; ARTHURY, L. H. M. A introdução de temas em aulas de Física: utilização das concepções prévias nos modelos de mudança conceitual e perfil conceitual. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 36, n. 2, p. 414-430, 2019. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/2175-7941.2019v36n2p414>. Acesso em: 12 out. 2021.
MILONE, A. C. et al. Introdução à Astronomia e Astrofísica. São José dos Campos: INPE, 2003.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T; BEHRENS, G. A. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2015.
MORTALE, L. A.; CORRALLO, M. V.; GOMES, E. F. Passatempos on-line no ensino de Física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 11, n.3, p. 286-302, 2020. Disponível em: <http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/view/2440>. Acesso em: 12 out. 2021.
OLIVEIRA FILHO, K. S.; SARAIVA, M. F. O. Astronomia & Astrofísica. São Paulo: Livraria da Física, 2014.
PERUZZO, J. Física & Energia Nuclear. São Paulo: Ed. Livraria da Física, 2012.
PIZZANI, L. et al. A arte da pesquisa bibliográfica na busca pelo conhecimento. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, v. 10, n. 1, p. 53-66, 2012. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/1896>. Acesso em: 12 out. 2021.
RON, J. M. S. Historia de la ciencia y divulgación. Quark: Ciencia, Medicina, Comunicación y Cultura, Barcelona, n.26, 2002. Disponível em: <https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/86861>. Acesso em: 13 out. 2021.
SABINO, A. C. et al. A utilização do software Maxima no ensino por investigação da evolução estelar utilizando simulação gráfica da fusão nuclear. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 41, n. 3, e20180118, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/1806-9126-rbef-2018-0118>. Acesso em: 13 out. 2021.
SAITO, R. K.; BAPTISTA, R. Uma prática observacional em Astrofísica: o diagrama H-R de aglomerados abertos. Caderno Catarinense de Ensino de Física, v. 18, n. 2, p. 182-196, 2001. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6679>. Acesso em: 12 out. 2021.
VALENTE, J. A. (org.). O computador na sociedade do conhecimento. Campinas, SP: Núcleo de Informática Aplicada à Educação - NIED, 1999.
VALÉRIO, P. M. Comunicação Científica e divulgação: o público na perspectiva da Internet (p. 150-1676). Em: PINHEIRO, L. V. R.; OLIVEIRA, E. C. P. (orgs.). Múltiplas facetas da comunicação e divulgação científicas: transformações em cinco séculos. Brasília: IBICT, 2012. Disponível em: <https://livroaberto.ibict.br/handle/1/711>. Acesso em: 12 out. 2021.
VIEIRA, M. B. F. Astrofísica Estelar para o Ensino Médio. São Paulo: Dissertação de Mestrado (USP), 2018. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/14/14135/tde-07072018-124501/pt-br.php>. Acesso em: 11 out. 2021.