The role of the pedagogue in the hospital classes

Authors

Abstract

The hospital class works in the learning of the hospitalized to guarantee their right to education without interruptions. This study analyzed the work of educators in the hospital classroom of a public hospital in the Federal District, seeking to understand their role in the education and health of hospitalized children. For this, a qualitative case study research was carried out, with the collaboration of a pedagogue who worked in the hospital class of a public hospital in the Federal District. The tools used for data production and collection were: questionnaire, class observation and interview. We found that pedagogical activities in the hospital class attenuate the problems caused by hospitalization. The educator contributes to the rescue of the child's subjectivity, reducing the difficulties of leaving school; favors the understanding of the disease, helping to adapt to the hospital environment. Thus, we believe that the pedagogue in a hospital class is imperative for children to be able to develop cognitively during their hospital stay.

Author Biographies

Carolina Conceição Prado, Universidade de Brasília (UnB)

Doutoranda em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Educação em Ciência Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Ciências da Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). 

Ana Cristina da Silva Mendes, Senac/DF

Especialista em Educação e Promoção da Saúde pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente é professora do SENAC/DF no campo da Educação Profissional.

Gerson de Souza Mol, Universidade de Brasília (UnB)

Pós-doutor em Química pela Universidade de Aveiro (UA/Portugal). Doutor em Química pela Universidade de Brasília (UnB). Atualmente é professor do Instituto de Química da Universidade de Brasília (UnB), atuando junto ao Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciência (PPGEC/UnB) e ao Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências (PPGEDUC/UnB). Editor da Revista da Sociedade Brasileira de Ensino de Química (SBEnQ). Consultor da Capes, CNPq e agências de fomento. Ex-Presidente da Sociedade Brasileira de Ensino de Química - SBEnQ (jul/2018 - abr/2021).

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Published

2021-12-20