Construction of the algorithm concept through interactive didactic sequences

Authors

Abstract

This research analyzed the effectiveness of the Interactive Didactic Sequence (IDS) in building the algorithm concept with 42 first-year students from a technical Systems Development course. The methodological path began with an individual hermeneutic question, followed by group discussions that led to a collective synthesis. After the collaborative stage, the teacher systematized the concept's formal criteria: sequence, finiteness, clarity, and purpose. In a hybrid environment, students were then challenged to describe everyday algorithms in natural language and translate them into Python. The textual productions demonstrated high performance, and the coding analysis revealed a strong correlation between conceptual soundness and code functionality, as 84% of scripts derived from the best texts compiled correctly. It is concluded that the IDS, articulated with teacher-led systematization and practical application, enhances the understanding and implementation of algorithms. However, the notion of finiteness remained a conceptual gap, indicating a point that requires pedagogical reinforcement.

Keywords: Algorithms; Interactive Learning Sequence; Active Methodologies; Teaching Programming.

Author Biographies

Massaro Victor, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Professor na área de Educação Profissional e Tecnológica (EPT). 

Otávio Paulino, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)

Doutor em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor da Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA). 

Denilson Carvalho, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN)

Mestrando em Ensino no Programa de Pós-Graduação em Ensino da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (PPGE/UERN).

Glaydson Oliveira, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA)

Doutor em Física pela Universidade Federal do Ceará (UFCE). Professor Associado III na Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA) e do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE/UFERSA).

References

ALMEIDA, N.; PIRES, C.; OLIVEIRA, M. Desmitificando o Leviatã pela inserção e integração das tecnologias da informação e comunicação (TIC) no cotidiano escolar. In: OLIVEIRA, Maria Marly de (Org.). Sequência didática interativa no processo de formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2013, p. 221-236.

BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.

BARBOSA, J.; SANTOS, A.; ARAÚJO, M.; OLIVEIRA, M. Desafios Na Utilização Da Sequência Didática Interativa Por Professores De Ciências. Revista Interdisciplinar em Ensino de Ciências e Matemática, v. 3, n. 1, p. e23010, 30 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.17972

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.

CORMEN, T.; LEISERSON, C.; RIVEST, R.; STEIN, C. Introduction to algorithms. 3. ed. Cambridge: The MIT Press, 2009.

FREIRE, P. Educação e mudança. São Paulo: Paz e Terra. 2004.

GADAMER, H. Hermenêutica em retrospectiva; Heidegger em retrospectiva. 2. ed. Petrópolis-RJ: Vozes, 2007.

GIL, A. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

GUIMARÃES, U.; LOPES, J.; RIBEIRO, V.; LEANDRO, A. Sequência Didática Com o Uso De Tdics Para O Ensino Na Eja Em Tempo De Pós Pandemia. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218, v. 4, n. 4, p. e443072, 2023. DOI: https://doi.org/10.47820/recima21.v4i4.3072

HOFFMANN, P.; NASCIMENTO, A.; TOMAZINI, A. Metodologias Ativas Na Resolução De Problemas E Desenvolvimento De Algoritmos. Revista Tópicos, v. 2, n. 11, 9 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12696180

KNUTH, D. Art of Computer Programming, Volume 4, Fascicle 4, The: Generating All Trees--History of Combinatorial Generation. Addison-Wesley Professional, 2013.

LAVOR, O.; OLIVEIRA, E. Sequência Didática Interativa Na Discussão Do Conceito De Energia. REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática, v. 10, n. 1, p. e22011, 23 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.13122

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina; 2007.

NASCIMENTO JUNIOR, E.; PAULINO, O. Sequências Didáticas Interativa. Revista de Estudos Interdisciplinares, v. 7, n. 1, p. 01-13, 31 jan. 2025. DOI: https://doi.org/10.56579/rei.v7i1.1171

OLIVEIRA, M. Buscando maior visibilidade acadêmica quanto às propostas inovadoras da Metodologia Interativa e da Sequência Didática Interativa. Revista Brasileira de Pós-Graduação, [S. l.], v. 20, n. 41, p. 1–25, 2025. DOI: https://doi.org/10.21713/rbpg.v20i41.1933

OLIVEIRA, M. Sequência didática interativa no processo de formação de professores. Petrópolis: Vozes, 2013.

SANTOS, A.; PRATES, L.; SILVA, P.; PEREIRA, S.; COUTO, V. Sequência didática para o ensino da gestão de tecnológica da informação: abordagem prática e interativa. Revista FT, v. 29, n. 144, p. 14-15, 27 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.69849/revistaft/ch10202503270614

Published

2025-12-05

How to Cite

Victor, M., Paulino, O. ., Carvalho, D., & Oliveira, G. (2025). Construction of the algorithm concept through interactive didactic sequences. Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, 14(1), 518–538. Retrieved from https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/3953