Educational Data Mining for the profile of candidates from the Encceja in the state of Rio Grande do Sul – Brazil
Resumo
Abstract: This article aims to identify the socioeconomic profile of candidates from the National Examination for the Certification of Youth and Adult Skills (Encceja in portuguese) in the state of Rio Grande do Sul from an educational data mining approach. Encceja assesses students' competence in Youth and Adult Education (YAE), in order to verify and recognize the learning obtained. The database used in the process was INEP in 2017, since it is the last version released. To investigate these profiles, the clustering method was applied and the k-Means algorithm was used. As a result, it was discovered that the absence of a school close to the candidate's residence, as well as the absence of a place in a public school, and social and economic issues are not linked to school dropout. The contributions of this research are related to the reason why students interrupt their school trajectories, which is linked to the service, that is, the candidates reported that the Encceja test is the best way to reconcile studies with work.
Referências
ALVES, Evandro; COMERLATO, Denise; SANT'ANNA, Sita Mara Lopes. Relatório de pesquisa 2017: mapa da educação de jovens e adultos no Estado do Rio Grande do Sul. 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/173114/001060717.pdf?sequence=1. Acesso em: 19 nov. 2020.
CATELLI JUNIOR, Roberto; GISI, Bruna e SERRAO; Luis Felipe Soares. Encceja: cenário de disputas na EJA. Revista Brasileira de Estudos pedagógicos (online), Brasília, v. 94, n. 238, p. 721-744, set./dez. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S2176-66812013000300005. Acesso em: 30 set. 2020.
DA SILVA PINTO, Glevson; JÚNIOR, Olival de Gusmão Freitas; DE BARROS COSTA, Evandro. Identificação dos fatores de melhorias no IDEB pelo uso de mineração de dados: Um estudo de caso em escolas municipais de Teotônio Vilela-Alagoas. RENOTE, v. 17, n. 3, p. 183-193, 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/99469/55646. Acesso em: 19 nov. 2020.
GARCÍA, Enrique, ROMERO, Cristóbal, VENTURA, Sebástian, CASTRO, Carlos de. A collaborative educational association rule mining tool. The Internet and Higher Education. Elsevier LTDA., v. 14, nº 2, p. 77- 80, mar. 2011.
HERPICH, Fabrício; NUNES, Felipe Becker; CAZELLA, Sílvio César e TAROUCO, Liane Margarida Rockenbach. Mineração de Dados Educacionais: uma análise sobre o engajamento de usuários em mundos virtuais. Anais dos Workshops do V Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE 2016), Uberlandia - MG, p. 910-919, 2016. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.wcbie.2016.910. Acesso em: 30 set. 2020.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Microdados do Encceja 2017. Brasília: Inep, 2017. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/microdados. Acesso em: 30 set. 2020.
MARTINS, Wagdo da Silva; SÁ, Helena Cristina Aragão. Uma síntese do contexto do Exame Nacional para Certificação de Competências de Jovens e Adultos para Pessoas Privadas de Liberdade e jovens sob medida socioeducativa (Encceja PPL) nas unidades prisionais do Distrito Federal. Cadernos RCC, v. 5., nº 3, p. 225-233, ago. 2018.
REBOUÇAS, Inalda Figueiredo; SANTOS, Flávio Lúcio Borges dos; PEREIRA, Mikaelly Cristiny; SILVA, Rosa da Conceição da; PINTO, Vinícius Sant’ana. A Trajetória do exame nacional para certificação de competências de jovens e adultos. In: OLIVEIRA, Sebastião Monteiro (org.) A educação de jovens e adultos em tempos de incertezas: Debates Contemporâneos. v.1, São Paulo: Editora Soul, p. 1-374, 2019.
ROMERO, C.; VENTURA, S. Data mining in education. Wiley Interdisciplinary Reviews: Data Mining and Knowledge Discovery, v. 3, n. 1, p. 12 - 27, 2013.
SANTOS, Maria Irilene Alves dos; ALMEIDA, Grasiany Sousa de; SOUSA, Leandro Araujo de; SILVA, Solonildo Almeida da. Performance in Mathematics of young and adults in lower Secondary Education in ENCCEJA. Research, Society and Development, v. 8, nº 7, p. 1-18, mai. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i7.1160. Acesso em: 16 dez. 2020.
SILVA JÚNIOR, Wellington Alves da. Uma Análise Curricular da matemática dos programas Encceja, nova EJA e PEJA no estado do Rio de Janeiro. Dissertação de mestrado submetida Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, p. 1-171, 2015.
SILVA, João Carlos Sedraz; RAMOS, Jorge Luis Cavalcanti; RODRIGUES, Rodrigo Lins; SOUZA, Fernando da Fonseca de; GOMES, Alex Sandro. Análise do engajamento de estudantes com base na Distância Transacional a partir da Mineração de Dados Educacionais. RENOTE, v. 14, nº. 1, p. 1–11, 2016. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/67373/38465. Acesso em:19 nov. 2020.
WEBBER, Carine G.; ZAT, Daline; LIMA, Maria de Fátima Webber do Prado. Utilização de algoritmos de agrupamento na mineração de dados educacionais. RENOTE, v. 11, n. 1, p. 1-10, 2013. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/41639/26415. Acesso em: 19 nov. 2020.
WEKA. WAIKATO ENVIRONMENT FOR KNOWLEDGE ANALYSIS (WEKA). Disponível em: https://www.cs.waikato.ac.nz/ml/weka/. Acesso em: 08 mai. 2020.