Bridges to knowledge

an active strategy for teaching structures in architecture through a prototype competition an active strategy for teaching structures in architecture through a prototype competition

Authors

  • Anthonio Gabriel Saraiva dos Santos Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Caetano Vianna Gonçalves Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Valentina Giuliani Ceretta Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Yasmin Miron Husein Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Débora Bretas Silva Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Eduardo Cesar Pachla Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Abstract

This article presents the Bridge Prototype Competition (BPC) as an active learning strategy applied in the Isostatic and Hyperstatic Structures course of the Architecture and Urbanism program at the Federal University of Santa Maria. The initiative integrated theory and practice through the use of Ftool software and the construction of physical bridge models using popsicle sticks, culminating in a load testing stage. The activity fostered student agency, encouraged critical thinking, and promoted greater engagement with structural content. Results showed that construction accuracy, adhesive type, and material preparation significantly influenced structural performance. The main contribution of this approach lies in its alignment with the principles of learning neuroscience, as it engages cognitive, sensory, emotional, and social dimensions of the educational process. Ultimately, the data indicated improved understanding of structural concepts and highlighted the BPC as an effective and replicable alternative for teaching structures in architectural education.

Keywords: Teaching structures to Architects; Active Learning Methodologies; Bridge Prototype Competition.

Author Biographies

Anthonio Gabriel Saraiva dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduando em Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Caetano Vianna Gonçalves, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduando do curso de Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Valentina Giuliani Ceretta, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduanda do curso de Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Yasmin Miron Husein, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Graduanda do curso de Arquitetura e Urbanismo na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Débora Bretas Silva, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com ênfase em Construção Civil e Infraestrutura. É professora do Departamento de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Eduardo Cesar Pachla, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutor em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É professor do Departamento de Estruturas e Construção Civil da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

References

AGUIAR, M.; SPENCER, C. E.; FAVERO, M. Da ideia à matéria Uma experiência pedagógica no ensino de estruturas em ateliê integrado de projeto. 2018.

ÁLISSON DA SILVA, F. et al. Metodologia para construir pontes com palito de picolé methodology for building bridges with popscilet sticks. v. 43, p. 2024, 2024.

ANDREÃO, P. V. Metodologias ativas no ensino de estruturas no curso de arquitetura e urbanismo. 2022.

BONWELL, C. C.; EISON, J. A. Active learning: Creating excitement in the classroom.

BRANCHIER, H. S.; GAUER, E. A.; HANSEN, B. Contribuições dos softwares na aprendizagem de análise e cálculo de elementos estruturais. Revista de Ensino de Engenharia, v. 39, n. 1, p. 472–479, 2020.

BRITO, S. M. R. Introductory Chapter: Active Learning - Beyond the Future. In: Active Learning - Beyond the Future. [s.l.] IntechOpen, 2019.

CALLAHAN, M. et al. A student-centered active learning approach to teaching structures in a bachelor of architecture program.

CAREW, T. J.; MAGSAMEN, S. H. Neuroscience and Education: An Ideal Partnership for Producing Evidence-Based Solutions to Guide 21st Century Learning. Neuron, set. 2010.

COSTA, E. N. P. Cenários didático-pedagógicos para o ensino de estruturas em cursos de arquitetura e urbanismo

DA SILVA, F. Á.; CLÁWSIO, R. C. DE S.; TIMOTEO JÚNIOR, J. F. Metodologia para construir pontes com palito de picolé methodology for building bridges with popscilet sticks. v. 43, 2024.

DE MORAES, M. H. M. et al. Procedimento de análise experimental e númerico de uma ponte executada com palitos de picolé. 2019.

DI PIETRO, J. E. O conhecimento qualitativo das estruturas das edificaçõ es na formação do arquiteto e do engenheiro.

DOGANI, B. Active learning and effective teaching strategies. International Journal of Advanced Natural Sciences and Engineering Researches, v. 4, n. 4, p. 136-142, 2023.

DUBINSKY, J. M.; HAMID, A. A. The neuroscience of active learning and direct instruction. Neuroscience and Biobehavioral Reviews Elsevier, 1 ago, 2024.

EMAMI, N.; VON BUELOW, P. Teaching Structures to Architecture Students through Hands-On Activities. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/306014937>.

FANTIN DE SOUZA, T.; CAETANO, M. R. O desafio das pontes de espaguete no IFSUL: entre a teoria e a prática. v. 43, p. 2024, 2024.

FEILER, J. B.; STABIO, M. E. Three pillars of educational neuroscience from three decades of literature. Trends in Neuroscience and Education Elsevier GmbH, 1 dez. 2018.

GARAVAGLIA, E.; BASSO, N.; SGAMBI, L. The role of structures in architecture: the multidisciplinary experience of active learning in a master of science. Archnet-IJAR: International Journal of Architectural Research, v. 14, n. 3, p. 469–488, 11 nov. 2020.

GKINTONI; ANTONOPOULOU. Educational Neuroscience in Academic Environment. A Conceptual Review. Disponível em: .

GOSAVI, C. S.; ARORA, S. Active Learning Strategies for Engaging Students in Higher Education. Journal of Engineering Education Transformations.

GUERGUIS, M. et al. Visualizing Structures: Integrative Methodology for Teaching Structural Principles to Architecture Students. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/358748710>.

LAWRENCE, B. C.; YAMAN NTELIOGLOU, B.; MILFORD, T. It Is Complicated: Learning and Teaching Is Not About “Learning Styles’”. Disponível em: <http://ehinger.ca/>.

LEITE, M. A. D. F. D. A aprendizagem tecnológica do arquiteto. Tese de doutorado. [s.l: s.n.].

LIMA DA CRUZ, M. C. Uso de metodologias ativas no curso de arquitetura e urbanismo: maratona escala real. Economia e Sociedade, 2021.

LOBOSCO, T.; CÂMARA, D. C. Desenvolvimento de modelos qualitativos para o ensino de estruturas. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, v. 9, n. 3, p. 203–214, 28 set. 2018.

LÓPEZ, D. L.; RODRÍGUEZ, M. D.; COSTAS, S. G. Intuition and experimentation as teaching tools: physical and interactive computational models

MATTANA, L.; SOUZA, J. C. Ensino-aprendizagem de projetos de estruturas para arquitetura com tecnologias educacionais. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, v. 13, p. e022011, 4 mar. 2022.

MENEGHETTI, L. et al. Published by the International Association for Shell and Spatial Structures (IASS) with permission. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/352466583>.

MENESTRINA, T. C.; BAZZO, W. A. Ciência, tecnologia e sociedade e formação do engenheiro: análise da legislação vigente.

MERCAT, C. Introduction to Active Learning Techniques. Open Education StudiesDe Gruyter Open L., 2022.

MORAES, A. C.; VALLE, M. R. DO V. I. Análise sobre o ensino de estruturas em madeira nas escolas de Arquitetura e Urbanismo do Brasil. Paranoá: cadernos de arquitetura e urbanismo, n. 26, p. 82–95, 2020.

NANCEKIVELL, S. E.; SHAH, P.; GELMAN, S. A. Maybe they’re born with it, or maybe it’s experience: toward a deeper understanding of the learning style myth. Journal of Educational Psychology, v. 112, n. 2, p. 221–235, 2020.

NGUYEN, N. et al. Learning Styles Are Out of Style: Shifting to Multimodal Learning Experiences. Kappa Delta Pi Record, v. 58, n. 2, p. 70–75, 2022.

OLMEDO, C.; CALLE, A.; ANTUÑA, J. What is built and what is taught: The difference between teaching and professional practice in building structures. Architecture, Structures and Construction, v. 2, n. 4, p. 685–698, dez. 2022.

PERIGNAT, E.; KATZ-BUONINCONTRO, J. STEAM in practice and research: An integrative literature review. Thinking Skills and Creativity, v. 31, p. 31–43, 1 mar. 2019.

RESENDE, C. C.; VELOSO, M. F. D. O ensino da concepção estrutural no ateliê de projeto de edifícios verticais: um estudo de caso na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Gestão & Tecnologia de Projetos, v. 16, n. 2, p. 197–211, 12 mar. 2021.

RODRIGUES-SILVA, J.; VIEIRA JUNIOR, N. Ensino de estruturas treliçadas via competição de protótipo de ponte. Revista de Ensino de Engenharia, v. 41, n. 1, p. 446–458, 2022.

RUBIO, M. S.; SOTO-RUBIO, M. The Use of Physical Models to Teach Structures in Architecture School: A Pedagogical ApproachInterfaces: architecture. engineering. science. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/320111514>.

SÁNCHEZ-CARRACEDO, F. et al. Successful Engineering Lecturing based on Neuroscience. International Journal in Engineering Education (IJEE). Disponível em: <https://uwaterloo.ca/centre-for-teaching->.

SARAMAGO, R. DE C. P. Ensino de estruturas nas escolas de arquitetura do Brasil. São Carlos: [s.n.].

SCHWARTZ, M. S. et al. Neuroscience knowledge enriches pedagogical choices. Teaching and Teacher Education, v. 83, p. 87–98, 2019.

SILVA, F. T. Experiências com ferramentas digitais no ensino de estruturas arquitetônicas. PARC Pesquisa em Arquitetura e Construção, v. 12, p. e021022, 2021.

SILVA, K. H. S. P. Metodologia bim utilizando revit e tqs aplicada a residência unifamiliar.

SILVA, M. E. S. M. et al. Pontes de palito de picolé como estratégia de ensino para entendimento do comportamento das estruturas.

SILVA, S. D. S. Análise de comportamento estrutural de pontes com palitos de picolé e aplicabilidade em competições no ensino de graduação.

SRINATH, A. Active learning strategies: An illustrative approach to bring out better learning outcomes from Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) students. International Journal of Emerging Technologies in Learning, v. 9, n. 9, p. 21–25, 2014.

STOCO, C. E. A. et al. Aprendizagem de estruturas treliçadas baseada em competição de ponte de macarrão.

TANDON, P. N.; SINGH, N. C. Educational neuroscience: Challenges and opportunities. Annals of Neurosciences. Karger AG, 2016.

TONIN, A. DA C. et al. Do ensino à extensão: pet engenharia civil da ufsm promovendo competições acadêmicas

TORRALBA, K. D.; DOO, L. Active Learning Strategies to Improve Progression from Knowledge to Action. Rheumatic Disease Clinics of North America, W.B. Saunders, 2020.

VALENCIA, J. A. G.; SARAY, F. J. M. DEL C.; GARCÍA, A. G. Mejora del proceso de enseñanza aprendizaje en educación superior: aula invertida en materias de estructuras en carrera de arquitectura. Journal of Development, v. 5, n. 7, p. e4151, 2024.

VALVERDES, L. C. M.; PAULETTI, R. M. DE O.; BITECOURT JÚNIOR, L. A. G. Experiências táteis no ensino de sistemas estruturais. Revista de Ensino em Engenharia, 2022.

VAZ DE CARVALHO, C.; BAUTERS, M. Lecture Notes in Educational Technology Technology Supported Active Learning Student-Centered Approaches. Disponível em: <http://www.springer.com/series/11777>.

VEIGA, J. et al. Uma proposta pedagógica com o software ftool para apoio ao ensino da estática baseado na teoria dos registros de representação semiótica. 2020.

VIEIRA, F. S. et al. Ferramenta Gráfico-Interativa para o Ensino de Disciplinas do eixo de Estruturas do Curso de Engenharia Civil. Caderno Pedagógico, v. 21, n. 13, p. e11427, 2024.

WHITMAN, G. M. Learning Styles: Lack of Research-Based Evidence. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, v. 96, n. 4, p. 111–115, 2023.

Published

2025-12-05

How to Cite

Santos, A. G. S. dos, Gonçalves, C. V., Ceretta, V. G., Husein, Y. M., Bretas Silva, D., & Pachla, E. C. (2025). Bridges to knowledge: an active strategy for teaching structures in architecture through a prototype competition an active strategy for teaching structures in architecture through a prototype competition . Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, 14(1), 81–100. Retrieved from https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/3855