Experience of a high school science club

fostering research and scientific dissemination in a public school

Authors

Abstract

This paper presents the experience of a science club implemented in a public school, highlighting its contribution to engaging students in scientific and investigative practices. Lasting a year, the club promoted a variety of activities, such as the production of a school garden, experiments in the field of natural sciences, thematic workshops, astronomical observations and technical visits to universities. Actions also included spreading the word about science through social networks and offering basic math tutoring to the school's students. The results show a positive impact on the participants' education, both in terms of developing academic skills and encouraging them to choose scientific careers. Despite the challenges faced, such as limited financial resources, the project has consolidated itself as a dynamic and interdisciplinary learning space, connecting science to everyday life and promoting the development of investigative, creative and critical thinking skills.

Keywords: CTSA; Science Outreach; Science Teaching; Scientific Literacy.

Author Biographies

Emerson Amancio de Lima Brito, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Mestrando no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (PPGECI /UFMS). Especialista em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica pela Facuminas. Professor efetivo da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul (REE/MS). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Ensino de Ciências e Química (GEPECQ - INQUI/UFMS) e o Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino de Ciências da Natureza (GEPECiN - INFI/UFMS).

Keissy Carla Oliveira Martins, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutoranda em Ensino de Ciências pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Mestra em Ensino de Ciências Naturais pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora efetiva da educação básica na Secretaria de Estado de Educação de Mato Grosso do Sul (SED/MS) e atualmente também é Assessora Pedagógica da Superintendência de Políticas Educacionais na SED/MS, Coordenadoria de Formação Continuada (CFOR). Também, é integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Políticas, Formação de Professores e Tecnologias Educacionais (GEPPFORTE).

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Published

2025-12-05

How to Cite

Brito, E. A. de L., & Martins, K. C. O. (2025). Experience of a high school science club: fostering research and scientific dissemination in a public school. Redin - Revista Educacional Interdisciplinar, 14(1), 163–177. Retrieved from https://seer.faccat.br/index.php/redin/article/view/3786