Flipped classroom and gamification as tools for improving mathematics learning

Authors

  • Vanessa de Campos Junges Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
  • Claudine Angelina Buttenbender Escola Municipal de Ensino Fundamental Primavera (EMEF/Primavera)
  • Samuel Bonato Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Letícia Caroline Souza de Lima Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
  • Daniele Mendes Caldas Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Abstract

This article aims to present an application of the inverted classroom concomitantly with the gamification technique in a Municipal Elementary School. The study is structured in an exploratory research with a qualitative approach, being divided into the description of the steps used to conduct the active learning methodology, complemented with an analysis of the students' perceptions in relation to this application. To collect the students' perceptions, a structured questionnaire with closed multiple-choice and open questions was applied. As a result, the approval of the dynamics by the students stands out, as they felt engaged in the class activities. As contributions of the study, the detailing of the steps referring to how the implementation of methodologies can be developed, which can be extended to other schools and levels of mathematics teaching.

Keywords: Active learning methodologies; Flipped classroom; Gamification.

Author Biographies

Vanessa de Campos Junges, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)

Doutora em Administração pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Docente do curso de Administração na Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ).

Claudine Angelina Buttenbender, Escola Municipal de Ensino Fundamental Primavera (EMEF/Primavera)

Especialista em Gestão Pública Municipal pela Universidade Federal de Rio Grande (FURG). Especialista em Metodologia de Ensino de Matemática Uniasselvi. Especialista em Educação para a Diversidade pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora de Matemática do Ensino Fundamental e Ensino Médio da Rede Pública Estadual e Municipal de Dois Irmãos.

Samuel Bonato, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Letícia Caroline Souza de Lima, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Graduanda em Administração na Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

Daniele Mendes Caldas, Universidade Federal do Rio Grande (FURG)

Doutoranda em Educação em Ciências na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG).

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Published

2023-12-29