Elaboration and validation of digital health education material for patients with multiple myeloma

Authors

Abstract

This is a methodological study of the elaboration and validation of digital didactic material for patients with Multiple Myeloma (MM), applied in the hematology outpatient clinic of a teaching hospital in the Midwest of Brazil. Professionals and patients with MM in outpatient treatment participated. Initially, the preparation of the material was carried out. Data collection was divided into two stages: validation by professionals and by patients. Questionnaires were applied regarding the characterization and validation of the material based on the Suitability Assessment of Materials (SAM) validation instrument. For application with patients, the SAM was adapted. 22 professionals participated in the research, 90% of whom had specialization in hematology and 10% did not, but obtained practical experience and studies in the area. Regarding the patients, the sample consisted of 39 individuals with a mean age of 61.9 ± 11,33. The instrument used to evaluate the material was divided into categories, with the Content Validation Index (CVI) in all categories greater than 90%. It is concluded that the digital health material for patients with MM was validated by professionals and patients. It is notable that education and health materials are important to help with the treatment of MM, offering greater autonomy for the patient.

Keywords: Multiple myeloma; Health education; Validation studies

Author Biographies

Luanna Rodrigues Pereira, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Especialista em Hematologia e Hemoterapia pelo Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás (UFG)

Thaís Alves Rocha Barros, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Especialista em Hematologia e Hemoterapia pelo Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua como nutricionista do Hospital de Câncer Araújo Jorge (Goiânia/GO) 

Malaine Morais Alves Machado, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Ciências da Saúde pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua como nutricionista no Hospital das Clínicas da UFG/EBSERH.

Grazianne Majela Lobo, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Especialista pela Sociedade Brasileira de Oncologia Clínica (SBOC). Atua como nutricionista do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás (HC/UFG - EBSERH). 

Marina Brito Campos, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Mestre em Ensino na Saúde pela Universidade Federal de Goiás (UFG). Atua como nutricionista do Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Goiás (HC/UFG - EBSERH).

References

ABRALE – Associação Brasileira de Linfoma e Leucemia. Manual – o que você precisa saber sobre o mieloma múltiplo, 2021.

ACUNA, N.; VENTO, I.; ALZATE-DUQUE, L.; VALERA, P. Harnessing Digital Videos to Promote Cancer Prevention and Education: a Systematic Review of the Literature from 2013–2018. Journal of Cancer Education. Arizona, v. 35, n. 4, p. 635 – 642, 2020.

BIRD, A.S.; BOYD, K. Multiple myeloma: an overview of management. Palliative Care and Social Practice. v.13, 2019.

BRASIL, Política Nacional de Promoção da Saúde. Ministério da Saúde: Brasília, 2018.

BRASIL. Portaria nº 2.761, de 19 de novembro de 2013. Institui a Política Nacional de Educação Popular em Saúde no âmbito do Sistema Único de Saúde (PNEPS-SUS). Brasil, 2013.

FLORA, D.R.; CARLSON, K.B.; FUEHRER, D.C.; CADIEUX, B.; BOIKE, G.; SCHENFELD, J.; LOWE, K.A. Assessment of Bone Health Education in US Multiple Myeloma and Solid Tumor Patients at Risk for Skeletal-Related Events. Cancer management and research, v.13, p. 3529, 2021.

IBGE - Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua PNAD contínua-Características gerais dos domicílios e dos moradores 2019. DIRETORIA DE PESQUISAS, C. DE T. E R.(Ed.). Brasília:[sn], 2021.

KAZANDJIAN, D. Multiple myeloma epidemiology and survival: A unique malignancy. In: Seminars in oncology. WB Saunders, p. 676-681, 2016.

KUMAR, S.K.; VIJ, R.; NOGA, S.J.; BERG, D.; BRENT, L.; DOLLAR, L.; CHARI, A. Treating multiple myeloma patients with oral therapies. Clinical Lymphoma Myeloma and Leukemia, v. 17, n. 5, p. 243-251, 2017.

LEITE, S.S.; ÁFIO, A.C.E.; CARVALHO, L.V.; SILVA, J.M.; ALMEIDA, P.C.; PAGLIUCA, L.M.F. Construção e validação de instrumento de validação de conteúdo educativo em saúde. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, v. 71, p. 1635-1641, 2018.

LIMA, A.C.M.A.C.C.; CHAVES, A.F.; OLIVEIRA, M.G.; NOBRE, M.S.; RODRIGUES, E.O.; SILVA, A.C.Q.; SANTOS, F.S. Construção e validação de cartilha educativa para sala de apoio à amamentação. Revista Mineira de Enfermagem. Belo Horizonte, v. 24, 2020.

LOPES, M.V.; SILVA, V.M.; ARAÚJO T.L. Methods for establishing the accuracy of clinical indicators in predicting nursing diagnoses. International Journal of Nursing Knowledge, v. 23, n. 3, p. 134-139, 2012.

MAIOLINO, A.; NETO, J.V.P.; LEITE, L.G.T.; SEGURO, F.S.; BRAGA, W.M.T.; ZANELLA, K.R.; SOBRINHO, J.J.N.; OLIVEIRA, R.W.; JULIAN, G.S.; TANAKA, P.Y. Unmet needs in multiple myeloma in Brazil from physicians' perspective-barriers in quality of life and disease management. JBES: Brazilian Journal of Health Economics/Jornal Brasileiro de Economia da Saúde. São Paulo, v. 10, n. 2, 2018.

MALTA, D.C. Doenças crônicas não transmissíveis, um grande desafio da sociedade. Revista de Saúde Coletiva. Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 4, 2014.

MEDEIROS, R.K.S.; JUNIOR, M.A.F.; PINTO, D.P.S.R.; VITOR, A.F.; SANTOS, V.E.P.; BARICHELLO, E. Pasquali’s model of content validation in the Nursing researches. Revista de Enfermagem Referência. Coimbra, v. 4, n. 4, p. 127-135, 2015.

MELLO, N.C.; GÓES, F.G.B.; PEREIRA-ÁVILA, F.M.V.; MORAES, J.R.M.M.; SILVA, L.F.; SILVA, M.A. Construção e validação de cartilha educativa para dispositivos móveis sobre aleitamento materno. Texto e Contexto Enfermagem. Florianópolis, v. 29, 2020.

OLIVEIRA, S.M. Estimativa/2020 – Incidência de Câncer no Brasil. Revista Brasileira de Cancerologia [Internet]. 20º de março de 2020. ed. 00927, v.66, n. 1 [citado 13º de janeiro de 2023].

PITTA, N.C.; GONÇALVES, E.R.; FURUYA, R.K.; ROSSI, L.A. Physical activity undergoing angioplasty: development and validation of educational material. Revista Rene. v. 21, p. e43081, 2020.

RODRIGUES, L.N.; SANTOS, A.S.; GOMES, P.P.S.; SILVA, W.C.P.; CHAVES, E.M.C. Construção e validação de cartilha educativa sobre cuidados para crianças com gastrostomia. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, v. 73, n. 3, 2020.

SANDY, J.R.P.A.; CARVALHO, H.J.; RABELO I.B.; VELANO, C.E. Mieloma múltiplo aos 30 anos: o avesso da epidemiologia. Revista da Sociedade Brasileira de Clínica Médica. São Paulo, v. 13, n. 3, p. 210-212, 2015.

SANTOS, G. E. O. Cálculo amostral: calculadora on-line. v. 19, 2016.

SCHOOLEY, B.; SINGH, A.; HIKMET, N.; BROOKSHIRE, R.; PATEL, N. Integrated Digital Patient Education at the Bedside for Patients with Chronic Conditions: Observational Study. JMIR mHealth and uHealth, v. 8, n. 12, p. 22947, 2020.

SILVA, A.M.A.; MASCARENHAS, V.H.A.; ARAÚJO, S.N.M.; MACHADO, R.S.; SANTOS, A.M.R.; ANDRADE, E.M.L.R. Mobiletechnologies in the Nursing area. Revista Brasileira de Enfermagem. Brasília, v. 71, n. 5, 2018.

SILVA, J.R.A.; LEMOS E.C.; HARDMAN, C.M.; SANTOS, S.J.; ANTUNES, M.B.C.Health education in family health strategy: perception from the professional workers. Revista Brasileira de Promoção Saúde. v. 28, n. 1, p. 75-81, 2015.

SOUSA, S.C.; TURRINI, R.N.T.; POVEDA, V.B.; Translation and adaptation of the instrument "suitability assessment of materials" (sam) into portuguese. Revista de Enfermagem UFPE on line. Recife, v. 9, n. 5, p. 7854-61, 2015.

Published

2023-12-29